FAQ

Veelgestelde vragen

Zoek hier uw vraag:

Kan ik jullie bellen, wat is jullie telefoonnummer?

Wij zijn een volledig digitaal bedrijf en proberen dan ook zoveel mogelijk van de vragen via onze software te beantwoorden. Bij vragen kan je het beste contact via de e-mail opnemen met ons: info@simpelsubsidie.nl. Mochten daar vragen uit komen, dan kan je ons vragen om terug te bellen.

Bijna alle antwoorden op vragen zijn te vinden in het 'meest gestelde vragen overzicht'.

Ik heb een vraag, hoe kan ik contact opnemen?

Je kan het beste contact opnemen via de e-mail: vragen@simpelsubsidie.nl. De meest gestelde vragen kan je vinden in ons veelgestelde vragen overzicht. 

Wij streven er naar om je vragen binnen 2-4 werkdagen te beantwoorden. Wil je liever telefonisch contact, geeft dat dan aan met je vraag per email, dan nemen we contact met je op.

Wat is ISDE subsidie?

Wat is ISDE subsidie? De ISDE subsidie (Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing) helpt woningeigenaren om een tegoedkoming te krijgen wanneer een warmtepomp, zonneboiler of isolatie is toegepast. 

Waarom kan ik geen subsidie voor kozijnpanelen of isolerende deur bij jullie aanvragen?

Wij vragen geen subsidie aan voor isolerende deuren en kozijnpanelen, omdat wij in de praktijk zien dat deze maatregelen bijna nooit aan de eisen van de overheid voldoen. Wel is je subsidieaanvraag 2-3 maanden extra vertraagd, wat niet de moeite meer is. Let ook op: Kozijnpanelen zijn isolerende panelen, niet de kozijnen zelf. Voor kozijnen kan je geen subsidie krijgen.

Ik kan online mijn subsidieaanvraag niet doen. Kunnen jullie mij helpen per post of email?

Wij behandelen in principe geen subsidieaanvragen per post of e-mail, omdat dit vaak meer verwarring en vragen oplevert. Via onze website vragen we stap voor stap om de benodigde informatie. Kom je van een van onze partners en heb je hulp nodig, stuur ons dan een bericht op info@simpelsubsidie.nl. Dan kijken wat we voor je kunnen doen om toch subsidie aan te vragen.

Ik heb in 2021 een isolerende maatregel uitgevoerd, kan ik in 2022 ISDE subsidie aanvragen?

Als u in 2021 één isolerende maatregel had uitgevoerd dan kwam u niet in aanmerking voor de ISDE subsidie. Gelukkig is de ISDE subsidie in 2022 versoepeld waardoor u mogelijk toch een kans maakt. 
Wanneer u in 2022 uiterlijk 12 maanden ná het toepassen van uw eerste isolatiemaatregel nog een isolatiemaatregel toepast, aansluit op een warmtenet dan komt u in aanmerking voor subsidie. Dit klinkt ingewikkeld, maar via onze subsidietool kan u gemakkelijk checken of u in aanmerking komt. 

Lees hier hoe een goede factuur van isolatie of glas eruit ziet, daarmee voorkomt u vertraging bij de subsidieaanvraag.

Kan ik isolatie subsidie aanvragen voor mijn nieuwbouwwoning

Nee, het is niet mogelijk om isolatie subsidie (ISDE subsidie) aan te vragen voor uw nieuwbouwwoning. Daarnaast kan u ook geen subsidie ontvangen voor uw uitbouw. Alleen de bestaande thermische schil komt in aanmerking voor de subsidieregeling.

Waar kan ik de ISDE apparatenlijst zonneboilers bekijken?

De ISDE apparatenlijst voor zonneboilers kan u gemakkelijk bekijken via onze subsidietooling. Met dit systeem heeft u in enkele stappen uw zonneboiler subsidie in beeld. 
Dit doet u door te zoeken naar de installatie of merk dat u op het oog hebt. Daarna berekent onze tool het juiste subsidiebedrag uit.

Waar kan ik de ISDE apparatenlijst warmtepompen inzien?

De apparatenlijst warmtepompen 2021 kan u inzien via onze warmtepomp subsidietool. Via dit systeem kan u snel uw warmtepomp vinden en het subsidiebedrag checken. U kan ook meer lezen over de apparatenlijst via dit blog.

 

 

Wat bepaalt hoeveel warmtepomp of zonneboiler subsidie ik kan krijgen?

De hoeveelheid warmtepomp of zonneboiler subsidie die u kan ontvangen hangt af van het vermogen van uw apparaat. De warmtepomp subsidie is altijd minimaal 500 euro. Hoe hoger het vermogen (kW) van de warmtepomp hoe hoger het subsidiebedrag. Het maximale subsidiebedrag voor de warmtepomp is 8.500 euro, dit komt neer op 67 kW vermogen. Voor de zonneboiler werkt het hetzelfde. In de apparatenlijst wordt dit uitgedrukt in de hoeveelheid kWh jaaropbrengst de zonneboiler produceert.  

Kan ik subsidie krijgen voor isolatie toepassen in de spouwmuur?

Ja, u kan subsidie krijgen voor het isoleren van de spouwmuur. Onder de ISDE subsidie kan u 8 euro per m2 spouwmuurisolatie krijgen. U moet minimaal 10 m2 vullen.

Kan ik subsidie krijgen voor de aanschaf van een thuisbatterij?

Nee, u kan helaas als consument nog geen subsidie krijgen voor uw thuisbatterij. Als zakelijke partij kan u wel in aanmerking komen voor de EIA regeling. Dit geeft een netto voordeel van circa 10 procent op de aanschaf van uw batterij.

Kan ik isolatie subsidie aanvragen voor mijn garage?

Ja, wanneer uw inpandinge garage deel uit gaat maken van de woning en een woonbestemming krijgt. De garage moet verwarmd zijn en alleen de buitengevel komt in aanmerking voor de subsidie. 

Een inpandige garage grenst aan de rest van uw woning door een zijgevel en het plafond.

Kan ik isolatie subsidie aanvragen voor woningen die ik verhuur?

Nee, het is niet mogelijk om voor woningen die u verhuurt isolatie subsidie aan te vragen. De voorwaarde voor de subsidie is dat de isolatiemaatregelen worden uitgevoerd in de woning die uw hoofdverblijf wordt. 

U kan wel als verhuurder subsidie ontvangen voor het plaatsen van zonneboilers of warmtepompen. Let wel op dat u dan een zakelijke ISDE aanvraag moet doen.

Wanneer moet ik jullie betalen?

U betaalt ons pas wanneer het subsidiebedrag op uw rekening staat. Is de aanvraag niet succesvol, dan brengen wij niets in rekening. Wij rekenen 85 euro all-in, no-cure no-pay voor een subsidieaanvraag. Het kan zijn dat u een korting heeft ontvangen omdat u via een van onze partners subsidie aanvraagt.

Krijg ik het subsidiebedrag via jullie of RVO?

U krijgt het subsidiebedrag direct op uw bankrekening gestort door RVO. Wij zitten hier niet tussen.

Ik heb geen isolatie meldcode, kan ik toch subsidie aanvragen?

Wanneer het isolatiemateriaal dat u gebruikt heeft nog geen meldcode heeft gekregen van RVO, dan kan u alsnog zelf subsidie aanvragen. Het is wel belangrijk dat het materiaal aan de voorwaarden voldoet. Zo moet uw spouwmuurisolatie aan te minste 1,1 Rd-waarde voldoen en de rest van uw maatregelen aan tenminste 3,5 Rd-waarde. Zorg ervoor dat u voldoende informatie ontvangt van de aannemer. Denk bijvoorbeeld aan een productbeschrijving van het isolatiemateriaal en foto's. Wij nemen alleen subsidieaanvragen in behandeling met een meldcode, omdat u zonder een meldcode 2 tot 3 maanden langer moet wachten op een antwoord van de overheid.

Lees hier hoe een goede factuur van isolatie of glas eruit ziet, daarmee voorkomt u vertraging bij de subsidieaanvraag.

Help, ik ben vergeten om foto's te maken van de isolatie, wat nu?

Helaas weet niet iedereen dat er foto's gemaakt moeten worden van het plaatsen van isolatie of glas om in aanmerking te komen voor de subsidie. Ben je dit vergeten? Dat is geen groot probleem. Zorg ervoor dat je zo goed als het kan nog foto's maakt van de isolatie, desnoods in de nieuwe situatie. Stuur deze foto's aan ons toe en wij zullen helpen met de aanvraag.

Hoeveel isolatie subsidie kan ik krijgen in 2022?

Je kan in 2022 ook isolatie subsidie krijgen. Deze subsidie valt onder de ISDE regeling en levert tot wel 30 procent subsidie op. In dit blog kan je hier alles over lezen en de voorwaarden.

Mag ik de vierkante meters van de isolerende deur en glas optellen?

Je mag de vierkante meters glas van de deur en glas optellen om zo te komen aan de minimaal 8m2 die nodig is om subsidie aan te vragen. 

Ik heb twee isolatiemaatregelen genomen in verschillende jaren, kan ik subsidie aanvragen?

Het is geen probleem als u bijvoorbeeld in 2021 één isolatiemaatregel heeft genomen en in 2022 de tweede isolatiemaatregel. Belangrijk is wel dat u uiterlijk 12 maanden na uitvoeren van de eerste maatregel de subsidie aanvraagt.

Ik heb een eigen bouwbedrijf (ZZP). Kan ik subsidie aanvragen voor isolatie of een warmtepomp?

Ja, je kan subsidie aanvragen als je een eigen bouwbedrijf hebt en zelf de isolatie plaatst bij je thuis. Van belang is wel dat er een verklaring vanuit je bedrijf is. Hierop moet je zetten wat voor isolatie er geplaatst is en de gegevens van je bedrijf.

Mijn subsidie is afgekeurd. Kunnen jullie helpen bij bezwaar indienen?

Wanneer uw subsidie is afgekeurd door de overheid is het mogelijk om een bezwaar in te dienen bij de overheid. Als wij u niet hebben geholpen met de subsidieaanvraag vanaf het begin, kunnen wij u niet helpen met het indienen van een bezwaar.

Hoe kan ik isolatie subsidie krijgen voor een maatregel?

Hoe kan je isolatie subsidie krijgen voor één isolatiemaatregel? De overheid wil 15 procent subsidie gaan geven in 2023 wanneer je één isolatiemaatregel of isolerend glas laat plaatsen. Helaas is het niet zo dat je met terugwerkende kracht altijd subsidie kan aanvragen. De isolatie moet namelijk zijn geplaatst na 2 april 2022 om alsnog voor één maatregel subsidie aan te vragen.

Je kan pas vanaf 2023 de subsidie bij ons aanvragen. Het loket van de overheid opent nog niet voor die tijd. Hou onze website in de gaten, waarschijnlijk hebben we binnen enkele maanden wel al meer informatie beschikbaar.

Kan ik twee keer ISDE subsidie aanvragen?

Kan ik twee keer ISDE subsidie aanvragen? Het korte antwoord is: Ja, dat kan, maar je moet op een aantal dingen letten. Je mag niet twee keer subsidie aanvragen voor dezelfde isolatiemaatregel. Dus bijvoorbeeld dit jaar spouwmuurisolatie en volgend jaar weer. Als je bijvoorbeeld dit jaar dak en vloerisolatie hebt aangevraagd, mag je bijvoorbeeld wel voor gevel en glasisolatie subsidie aanvragen. Je mag altijd wel voor een tweede keer subsidie voor een nieuwe warmtepomp of zonneboiler aanvragen.

Ik heb een vraag, hoe kan ik contact opnemen?

Je kan het beste contact opnemen via de e-mail: vragen@simpelsubsidie.nl. De meest gestelde vragen kan je vinden in ons veelgestelde vragen overzicht. 

Wij streven er naar om je vragen binnen 2-4 werkdagen te beantwoorden. Wil je liever telefonisch contact, geeft dat dan aan met je vraag per email, dan nemen we contact met je op.