Veelgestelde vragen
Zoek hier uw vraag:
Een van de belangrijkste voorwaarden om in aanmerking te komen voor de ISDE subsidie is dat u uw installatie of isolatie laat plaatsen door een erkend bouwbedrijf. Maar hoe weet u of uw aannemer erkend is?
Erkend betekent dat de aannemer staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). In de praktijk komen vrijwel alle bouwbedrijven en aannemers in aanmerking voor het stempel 'erkend'.
Lees hier hoe een goede factuur van isolatie of glas eruit ziet, daarmee voorkomt u vertraging bij de subsidieaanvraag.
Ja, u kunt subsidie aanvragen als u een eigen bouwbedrijf hebt en zelf de isolatie plaatst bij u thuis. Van belang is wel dat er een verklaring vanuit uw bedrijf is. Hierop moet u zetten wat voor isolatie er geplaatst is en de gegevens van uw bedrijf.
Wat is ISDE subsidie? De ISDE subsidie (Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing) helpt woningeigenaren om een tegoedkoming te krijgen wanneer een warmtepomp, zonneboiler of isolatie is toegepast.
De warmtepomp meldcode is een KA nummer dat RVO gebruikt om te identificeren wat voor soort warmtepomp u heeft aangeschaft. Aan deze meldcode zit een subsidiebedrag vast. Via onze warmtepomp subsidietool kunt u snel zoeken naar uw warmtepomp en zorgen wij ervoor dat u altijd de juiste meldcode gebruikt.
U kunt als MKB ondernemer ook subsidie krijgen voor uw warmtepomp. U moet dan zakelijk ISDE subsidie aanvragen. Let wel op dat u voor een hybride warmtepomp niet altijd meer subsidie krijgt als ondernemer.
De ISDE subsidie 2021 richt zich niet langer alleen op warmtepompen en zonneboilers. U kunt nu ook subsidie aanvragen voor isolerende maatregelen en aansluiten op een warmtenet.
Als zakelijke klant kunt u ook subsidie aanvragen voor het plaatsen van zonnepanelen of een kleine windturbine.
Als u in 2021 één isolerende maatregel had uitgevoerd dan kwam u niet in aanmerking voor de ISDE subsidie. Gelukkig is de ISDE subsidie in 2022 versoepeld waardoor u mogelijk toch een kans maakt.
Wanneer u in 2022 uiterlijk 12 maanden ná het toepassen van uw eerste isolatiemaatregel nog een isolatiemaatregel toepast, aansluit op een warmtenet dan komt u in aanmerking voor subsidie. Dit klinkt ingewikkeld, maar via onze subsidietool kunt u gemakkelijk checken of u in aanmerking komt.
Lees hier hoe een goede factuur van isolatie of glas eruit ziet, daarmee voorkomt u vertraging bij de subsidieaanvraag.
Met de ISDE rekentool kunt u gemakkelijk uw exacte subsidiebedrag berekenen voor isolatie, warmtepompen en zonneboilers. Ons systeem berekent automatisch het juiste bedrag bij het juiste product en de combinatie van maatregelen.
Wanneer u in 2021 één energiebesparende maatregel heeft uitgevoerd die nu niet meer in aanmerking komt voor subsidie, kan u dan alsnog subsidie aanvragen?
Het korte antwoord is: Ja, dat kan. Belangrijk is dat u tot 12 maanden ná de uitvoering van deze eerste maatregel de subsidie aanvraagt. U kunt dit dan combineren met een extra isolatiemaatregel, aansluiting op een warmtenet, warmtepomp of zonneboiler.
Als particuliere verhuurder komt u ook in aanmerking voor een aantal maatregelen die onder de ISDE subsidie vallen. Zo kunt u subsidie voor de plaatsing van een warmtepomp en zonneboiler aanvragen. Ook woningcorporaties komen hiervoor in aanmerking.
Voor de isolatiesubsidie komt u mogelijk in aanmerking voor de SVOH subsidie. Voor de aansluiting op het warmtenet kunt u gebruik maken van de SAH regeling.
Vanaf 2022 is het nodig om per isolatiemaatregel die u neemt de isolatie meldcode door te geven aan RVO. Met deze code kan de overheid zien wat voor soort isolatie u heeft gebruikt. Dit hangt ook samen met het subsidiebedrag dat u kunt ontvangen.
Deze isolatie meldcode wordt vaak doorgegeven door uw aannemer of installateur. Via onze software kunt u gemakkelijk deze voorwaarden controleren en isolatie subsidie snel aanvragen.
Nee, u kunt helaas als consument nog geen subsidie krijgen voor uw thuisbatterij. Als zakelijke partij kunt u wel in aanmerking komen voor de EIA regeling. Dit geeft een netto voordeel van circa 10 procent op de aanschaf van uw batterij.
De thermische schil is simpel gezegd de jas om de woning heen. Deze jas zorgt ervoor dat kou, lucht en vocht buiten blijven. Denk hierbij aan de wanden, beglazing, deuren, vloeren en daken.
De isolatie subsidie beloont het toepassen van maatregelen binnen deze schil.
Wanneer het isolatiemateriaal dat u gebruikt heeft nog geen meldcode heeft gekregen van RVO, dan kan u alsnog zelf subsidie aanvragen. Het is wel belangrijk dat het materiaal aan de voorwaarden voldoet. Zo moet uw spouwmuurisolatie aan te minste 1,1 Rd-waarde voldoen en de rest van uw maatregelen aan tenminste 3,5 Rd-waarde. Zorg ervoor dat u voldoende informatie ontvangt van de aannemer. Denk bijvoorbeeld aan een productbeschrijving van het isolatiemateriaal en foto's. Wij nemen alleen subsidieaanvragen in behandeling met een meldcode, omdat u zonder een meldcode 2 tot 3 maanden langer moet wachten op een antwoord van de overheid.
Lees hier hoe een goede factuur van isolatie of glas eruit ziet, daarmee voorkomt u vertraging bij de subsidieaanvraag.
Wij zijn een volledig digitaal bedrijf en proberen dan ook zoveel mogelijk van de vragen via onze software te beantwoorden. Bij vragen kunt u het beste contact opnemen met ons via de e-mail: vragen@simpelsubsidie.nl. Onze ervaring is dat alle vragen per e-mail te beantwoorden zijn. Bijna alle antwoorden op vragen zijn te vinden in het 'meest gestelde vragen overzicht'. Wij zijn een commercieel bedrijf, dus wilt u uw vraag direct aan de overheid stellen dan kan dat via DEW@RVO.nl. De contactgegevens van de overheid staan hier.
We krijgen regelmatig de vraag wat er op een factuur voor isolatie of een verbouwing moet staan om subsidie aan te kunnen vragen. De factuur is het belangrijkste onderdeel van de subsidieaanvraag, zonder een goede factuur kunt u geen subsidie krijgen. Toch zijn facturen van vooral glaspartijen en aannemers vaak onvolledig. Een goede factuur omvat: De meldcode van de isolatie of het glas. Deze meldcode is een manier van de overheid om de kwaliteit van het materiaal te toetsen. Zonder meldcode kunnen wij geen subsidieaanvraag doen. Verder is het van belang dat het aantal m2 geplaatst isolatie en glas op de factuur staan met het merk/type erbij. Meer lezen? Lees dan ons blog over verbouwen met subsidie of de isolatie subsidie in 2022.
Lees deze blog met alle informatie over hoe een goede factuur eruit ziet.
Lees op dit blog meer hoe u een goede isolatie factuur laat opstellen waarmee u subsidie kunt krijgen.
1. Hoe krijgt u een goede factuur voor isolerend glas
2. Hoe krijgt u een goede factuur voor isolatie
Wij verplichten een meldcode bij het subsidieaanvragen, omdat we anders de kwaliteit niet kunnen garanderen. U kunt wel altijd zelf de subsidieaanvraag doen zonder een meldcode, maar reken op 2-3 maanden vertraging en mogelijk een afgekeurde aanvraag. Het best is uw factuur aan te passen, zodat er wel een meldcode op vermeldt staat of een verklaring door de aannemer op te laten stellen. Lees hieronder meer over waar uw factuur aan moet voldoen:
Lees deze blog met alle informatie over hoe een goede factuur eruit ziet.
Helaas weet niet iedereen dat er foto's gemaakt moeten worden van het plaatsen van isolatie of glas om in aanmerking te komen voor de subsidie. Bent u dit vergeten? Dat is geen groot probleem. Zorg ervoor dat u zo goed als het kan nog foto's maakt van de isolatie, desnoods in de nieuwe situatie. Stuur deze foto's aan ons toe en wij zullen helpen met de aanvraag.
Wij vragen geen subsidie aan voor isolerende deuren en kozijnpanelen, omdat wij in de praktijk zien dat deze maatregelen bijna nooit aan de eisen van de overheid voldoen. Wel is uw subsidieaanvraag 2-3 maanden extra vertraagd, wat niet de moeite meer is. Let ook op: Kozijnpanelen zijn isolerende panelen, niet de kozijnen zelf. Voor kozijnen kunt u geen subsidie krijgen.
U moet per maatregel waarvoor u subsidie aanvraagt een foto hebben gemaakt. Bent u dat vergeten, probeer dan alsnog een foto te maken hoe het er nu uitziet. Ook als u geen foto's hebt, kan u bij ons de subsidieaanvraag doen, wij helpen u dan een goed alternatief te bedenken.
Wat gebeurt er als de subsidiepot isolatie op is? De kans is klein dat in 2022 de subsidiepot op isolatie op zal raken. Er zit veel geld in de pot. Mocht de subsidiepot voor isolatie opraken in 2022, dan komt er in 2023 weer geld beschikbaar. U kunt dan altijd 12 maanden na het plaatsen van de isolatie uw subsidie aanvragen, dus ook in 2023.
Hoe kunt u isolatie subsidie krijgen voor één isolatiemaatregel? De overheid wil 15 procent subsidie gaan geven in 2023 wanneer u één isolatiemaatregel of isolerend glas laat plaatsen. Helaas is het niet zo dat u met terugwerkende kracht altijd subsidie kan aanvragen. De isolatie moet namelijk zijn geplaatst na 2 april 2022 om alsnog voor één maatregel subsidie aan te vragen.
U kunt pas vanaf 2023 de subsidie bij ons aanvragen. Het loket van de overheid opent nog niet voor die tijd. Hou onze website in de gaten, waarschijnlijk hebben we binnen enkele maanden wel al meer informatie beschikbaar.
Wanneer u een installatie in het buitenland koopt en laat installeren in Nederland, kan u hier gewoon subsidie op krijgen. Het is wel belangrijk dat er een meldcode van de warmtepomp of zonneboiler beschikbaar is.
Hoe kunt u isolatie subsidie krijgen voor één isolatiemaatregel? De overheid wil 15 procent subsidie gaan geven in 2023 wanneer u één isolatiemaatregel of isolerend glas laat plaatsen. Helaas is het niet zo dat u met terugwerkende kracht altijd subsidie kan aanvragen. De isolatie moet namelijk zijn geplaatst na 2 april 2022 om alsnog voor één maatregel subsidie aan te vragen.
U kunt pas vanaf 2023 de subsidie bij ons aanvragen. Het loket van de overheid opent nog niet voor die tijd. Hou onze website in de gaten, waarschijnlijk hebben we binnen enkele maanden wel al meer informatie beschikbaar.
U kunt het beste contact opnemen via de e-mail: vragen@simpelsubsidie.nl. De meest gestelde vragen kunt u vinden in dit veelgestelde vragen overzicht. Bijna alle vragen die wij ontvangen staan al beantwoord in dit overzicht. Wij zijn een commercieel bedrijf, dus wilt u uw vraag direct aan de overheid stellen dan kan dat via DEW@RVO.nl. De contactgegevens van de overheid staan hier.
Wij streven er naar om uw vragen binnen 1-3 werkdagen te beantwoorden. Aangezien wij een volledig digitaal bedrijf zijn is telefonisch contact niet mogelijk. Stuur daarom uw vraag naar ons op per e-mail en u krijgt snel antwoord. Onze ervaring is dat alle vragen prima per email te beantwoorden zijn.