FAQ

Veelgestelde vragen

Zoek hier uw vraag:

Waarom is een meldcode verplicht?

Wij verplichten een meldcode bij het subsidieaanvragen, omdat we anders de kwaliteit niet kunnen garanderen. Je kan wel altijd zelf de subsidieaanvraag doen zonder een meldcode, maar reken op 2-3 maanden vertraging en mogelijk een afgekeurde aanvraag. Het best is je factuur aan te passen, zodat er wel een meldcode op vermeldt staat of een verklaring door de aannemer op te laten stellen. Lees hieronder meer over waar je factuur aan moet voldoen:

Lees deze blog met alle informatie over hoe een goede factuur eruit ziet.

Wat is een warmtepomp meldcode?

De warmtepomp meldcode is een KA nummer dat RVO gebruikt om te identificeren wat voor soort warmtepomp u heeft aangeschaft. Aan deze meldcode zit een subsidiebedrag vast. Via onze warmtepomp subsidietool kan u snel zoeken naar uw warmtepomp en zorgen wij ervoor dat u altijd de juiste meldcode gebruikt.

Ik heb geen isolatie meldcode, kan ik toch subsidie aanvragen?

Wanneer het isolatiemateriaal dat u gebruikt heeft nog geen meldcode heeft gekregen van RVO, dan kan u alsnog zelf subsidie aanvragen. Het is wel belangrijk dat het materiaal aan de voorwaarden voldoet. Zo moet uw spouwmuurisolatie aan te minste 1,1 Rd-waarde voldoen en de rest van uw maatregelen aan tenminste 3,5 Rd-waarde. Zorg ervoor dat u voldoende informatie ontvangt van de aannemer. Denk bijvoorbeeld aan een productbeschrijving van het isolatiemateriaal en foto's. Wij nemen alleen subsidieaanvragen in behandeling met een meldcode, omdat u zonder een meldcode 2 tot 3 maanden langer moet wachten op een antwoord van de overheid.

Lees hier hoe een goede factuur van isolatie of glas eruit ziet, daarmee voorkomt u vertraging bij de subsidieaanvraag.

Wat is mijn isolatie meldcode?

Vanaf 2022 is het nodig om per isolatiemaatregel die u neemt de isolatie meldcode door te geven aan RVO. Met deze code kan de overheid zien wat voor soort isolatie u heeft gebruikt. Dit hangt ook samen met het subsidiebedrag dat u kan ontvangen.

Deze isolatie meldcode wordt vaak doorgegeven door uw aannemer of installateur. Via ons software kan u gemakkelijk deze voorwaarden controleren en isolatie subsidie snel aanvragen.

Waar subsidie aanvragen voor warmtepomp?

Waar subsidie aanvragen voor warmtepomp? U kan de subsidie voor uw warmtepomp aanvragen via onze website. U heeft dan geen DigiD nodig en wij ondersteunen u volledig in het gehele proces. 

Waarom kan ik geen subsidie voor kozijnpanelen of isolerende deur bij jullie aanvragen?

Wij vragen geen subsidie aan voor isolerende deuren en kozijnpanelen, omdat wij in de praktijk zien dat deze maatregelen bijna nooit aan de eisen van de overheid voldoen. Wel is je subsidieaanvraag 2-3 maanden extra vertraagd, wat niet de moeite meer is. Let ook op: Kozijnpanelen zijn isolerende panelen, niet de kozijnen zelf. Voor kozijnen kan je geen subsidie krijgen.

Ik heb in 2021 een isolerende maatregel uitgevoerd, kan ik in 2022 ISDE subsidie aanvragen?

Als u in 2021 één isolerende maatregel had uitgevoerd dan kwam u niet in aanmerking voor de ISDE subsidie. Gelukkig is de ISDE subsidie in 2022 versoepeld waardoor u mogelijk toch een kans maakt. 
Wanneer u in 2022 uiterlijk 12 maanden ná het toepassen van uw eerste isolatiemaatregel nog een isolatiemaatregel toepast, aansluit op een warmtenet dan komt u in aanmerking voor subsidie. Dit klinkt ingewikkeld, maar via onze subsidietool kan u gemakkelijk checken of u in aanmerking komt. 

Lees hier hoe een goede factuur van isolatie of glas eruit ziet, daarmee voorkomt u vertraging bij de subsidieaanvraag.

Ik ben een particuliere verhuurder, hoe vraag is ISDE subsidie aan?

Als particuliere verhuurder komt u ook in aanmerking voor een aantal maatregelen die onder de ISDE subsidie vallen. Zo kan u subsidie voor de plaatsing van een warmtepomp en zonneboiler aanvragen. Ook woningcorporaties komen hiervoor in aanmerking.

Voor de isolatiesubsidie komt u mogelijk in aanmerking voor de SVOH subsidie. Voor de aansluiting op het warmtenet kan u gebruik maken van de SAH regeling.

Wat is een erkend bouwbedrijf?

Een van de belangrijkste voorwaarden om in aanmerking te komen voor de ISDE subsidie is dat u uw installatie of isolatie laat plaatsen door een erkend bouwbedrijf. Maar hoe weet u of uw aannemer erkend is?

Erkend betekent dat de aannemer staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). In de praktijk komen vrijwel alle bouwbedrijven en aannemers is aanmerking voor het stempel 'erkend'.

Lees hier hoe een goede factuur van isolatie of glas eruit ziet, daarmee voorkomt u vertraging bij de subsidieaanvraag.

Kan ik subsidie krijgen voor de aanschaf van een thuisbatterij?

Nee, u kan helaas als consument nog geen subsidie krijgen voor uw thuisbatterij. Als zakelijke partij kan u wel in aanmerking komen voor de EIA regeling. Dit geeft een netto voordeel van circa 10 procent op de aanschaf van uw batterij.

Hoe ziet een goede isolatie factuur eruit?

Lees op dit blog meer hoe je een goede isolatie factuur laat opstellen waarmee je subsidie kan krijgen.

1. Hoe krijg je een goede factuur voor isolerend glas

2. Hoe krijg je een goede factuur voor isolatie

Geen foto isolatiemaatregelen, toch subsidie aanvragen?

Je moet per maatregel waarvoor je subsidie aanvraagt een foto hebben gemaakt. Ben je dat vergeten, probeer dan alsnog een foto te maken hoe het er nu uitziet. Ook als je geen foto's hebt kan je bij ons de subsidieaanvraag doen, wij helpen je dan een goed alternatief te bedenken.

Ik heb een eigen bouwbedrijf (ZZP). Kan ik subsidie aanvragen voor isolatie of een warmtepomp?

Ja, je kan subsidie aanvragen als je een eigen bouwbedrijf hebt en zelf de isolatie plaatst bij je thuis. Van belang is wel dat er een verklaring vanuit je bedrijf is. Hierop moet je zetten wat voor isolatie er geplaatst is en de gegevens van je bedrijf.

Waarom vragen jullie een hoger tarief om mijn aanvraag te regelen?

Het kan zijn dat we voor uw subsidieaanvraag een hoger tarief vragen. Dit heeft dan te maken met de omvang van de aanvraag en bijkomende complexiteit. Wij hebben gemerkt dat we aan grotere aanvragen meer tijd kwijt zijn, dus neemt ons systeem zo'n opslag automatisch mee.

Hoe kan ik isolatie subsidie krijgen voor een maatregel?

Hoe kan je isolatie subsidie krijgen voor één isolatiemaatregel? De overheid wil 15 procent subsidie gaan geven in 2023 wanneer je één isolatiemaatregel of isolerend glas laat plaatsen. Helaas is het niet zo dat je met terugwerkende kracht altijd subsidie kan aanvragen. De isolatie moet namelijk zijn geplaatst na 2 april 2022 om alsnog voor één maatregel subsidie aan te vragen.

Je kan pas vanaf 2023 de subsidie bij ons aanvragen. Het loket van de overheid opent nog niet voor die tijd. Hou onze website in de gaten, waarschijnlijk hebben we binnen enkele maanden wel al meer informatie beschikbaar.

Ik ben van plan een warmtepomp in het buitenland te kopen. Krijg ik ISDE subsidie in Nederland?

Wanneer je een installatie in het buitenland koopt en laat installeren in Nederland, dan kan je hier gewoon subsidie op krijgen. Het is wel belangrijk dat er een meldcode van de warmtepomp of zonneboiler beschikbaar is.

hoe vraag ik subsidie aan voor een isolatiemaatregel

Hoe kan je isolatie subsidie krijgen voor één isolatiemaatregel? De overheid wil 15 procent subsidie gaan geven in 2023 wanneer je één isolatiemaatregel of isolerend glas laat plaatsen. Helaas is het niet zo dat je met terugwerkende kracht altijd subsidie kan aanvragen. De isolatie moet namelijk zijn geplaatst na 2 april 2022 om alsnog voor één maatregel subsidie aan te vragen.

Je kan pas vanaf 2023 de subsidie bij ons aanvragen. Het loket van de overheid opent nog niet voor die tijd. Hou onze website in de gaten, waarschijnlijk hebben we binnen enkele maanden wel al meer informatie beschikbaar.

Ik heb een vraag, hoe kan ik contact opnemen?

Je kan het beste contact opnemen via de e-mail: vragen@simpelsubsidie.nl. De meest gestelde vragen kan je vinden in dit veelgestelde vragen overzicht. Bijna alle vragen die wij ontvangen staan al beantwoord in dit overzicht. Wij zijn een commercieel bedrijf, dus wil je je vraag direct aan de overheid stellen dan kan dat via DEW@RVO.nl. De contactgegevens van de overheid staan hier.

Wij streven er naar om je vragen binnen 1-3 werkdagen te beantwoorden. Aangezien wij een volledig digitaal bedrijf zijn is telefonisch contact niet mogelijk. Stuur daarom je vraag naar ons op per e-mail en je krijgt snel antwoord. Onze ervaring is dat alle vragen prima per email te beantwoorden zijn.