FAQ

Veelgestelde vragen

Zoek hier uw vraag:

Waarom hebben jullie mijn BSN nummer en persoonsgegevens nodig?

Wij proberen zo min mogelijk van uw persoonsgegevens op te vragen. Alleen de noodzakelijke persoonsgegevens zoals uw BSN nummer en bankrekening vragen wij op, omdat deze gegevens noodzakelijk zijn om uw subsidieaanvraag in te dienen.
Wij werken volgens de AVG en u kan altijd meer informatie vinden in onze privacyverklaring

Is mijn DigiD noodzakelijk om subsidie aan te vragen?

Wanneer u zelf uw subsidie aanvraagt, heeft u uw DigiD nodig. Daarbij moet u zich ook eenmalig registreren bij RVO om de subsidie aan te vragen.
Wanneer wij de ISDE subsidie voor u aanvragen, is uw DigiD niet nodig. Met de gegevens die wij verzamelen via ons systeem vragen wij de subsidie aan, dit voorkomt onnodig werk aan uw kant.

Waar subsidie aanvragen voor warmtepomp?

Waar subsidie aanvragen voor warmtepomp? U kunt de subsidie voor uw warmtepomp aanvragen via onze website. U heeft dan geen DigiD nodig en wij ondersteunen u volledig in het gehele proces. 

Waarom vragen jullie een hoger tarief om mijn aanvraag te regelen?

Het kan zijn dat we voor uw subsidieaanvraag een hoger tarief vragen. Dit heeft dan te maken met de omvang van de aanvraag en bijkomende complexiteit. Wij hebben gemerkt dat we aan grotere aanvragen meer tijd kwijt zijn, dus neemt ons systeem zo'n opslag automatisch mee.

Kan ik isde subsidie krijgen als ik meerdere energiebesparende maatregelen uitvoer?

Ja, als je binnen 24 maanden na de eerste maatregel een tweede energiebesparende maatregel uitvoert (zoals een combinatie van isolatie en een warmtepomp), verdubbelt je isolatiesubsidie

Ik kan online mijn subsidieaanvraag niet doen. Kunnen jullie mij helpen per post of email?

Wij behandelen in principe geen subsidieaanvragen per post of e-mail, omdat dit vaak meer verwarring en vragen oplevert. Via onze website vragen we stap voor stap om de benodigde informatie. Komt u van een van onze partners en heeft u hulp nodig, stuur ons dan een bericht op info@simpelsubsidie.nl. Dan kijken we wat we voor u kunnen doen om toch subsidie aan te vragen.

Kan ik jullie bellen, wat is jullie telefoonnummer?

Wij zijn een volledig digitaal bedrijf en proberen dan ook zoveel mogelijk van de vragen via onze software te beantwoorden. Bij vragen kunt u het beste contact opnemen met ons via de e-mail: vragen@simpelsubsidie.nl. Onze ervaring is dat alle vragen per e-mail te beantwoorden zijn. Bijna alle antwoorden op vragen zijn te vinden in het 'meest gestelde vragen overzicht'. Wij zijn een commercieel bedrijf, dus wilt u uw vraag direct aan de overheid stellen dan kan dat via DEW@RVO.nl. De contactgegevens van de overheid staan hier.

Waarom kan ik geen subsidie voor kozijnpanelen of isolerende deuren bij jullie aanvragen?

Wij vragen geen subsidie aan voor isolerende deuren en kozijnpanelen, omdat wij in de praktijk zien dat deze maatregelen bijna nooit aan de eisen van de overheid voldoen. Wel is uw subsidieaanvraag 2-3 maanden extra vertraagd, wat niet de moeite meer is. Let ook op: Kozijnpanelen zijn isolerende panelen, niet de kozijnen zelf. Voor kozijnen kunt u geen subsidie krijgen.

Mijn subsidie is afgekeurd. Kunnen jullie helpen bij bezwaar indienen?

Wanneer uw subsidie is afgekeurd door de overheid is het mogelijk om een bezwaar in te dienen bij de overheid. Als wij u niet hebben geholpen met de subsidieaanvraag vanaf het begin, kunnen wij u niet helpen met het indienen van een bezwaar.

Wat kost het om mijn subsidie aan te vragen?

Uw ISDE subsidie kunt u altijd geheel gratis checken. Wanneer we uw subsidie ontzorgen, vragen we daar 85 euro no-cure no-pay voor. Dit is het bedrag per subsidieaanvraag. Wanneer u eerder een warmtepomp heeft aangeschaft en later isolatie laat plaatsen, vragen we voor deze aanvraag 85 euro, omdat wij een geheel nieuwe aanvraag met RVO moeten starten. Voor een isolatie subsidie aanvraag, vragen wij 85 euro.

Wij zijn een van de goedkoopste aanbieders in de markt, omdat wij werken met slimme software en een omgeving waarin u altijd de status van uw subsidie kan inzien.

Kan ik warmtepomp subsidie krijgen voor mijn nieuwbouwwoning?

U kunt geen subsidie meer krijgen voor de aanschaf van een warmtepomp voor uw nieuwbouwwoning. In 2020 was het nog mogelijk gebruik te maken van de overgangsregeling. In 2021 zijn er geen mogelijkheden meer voor nieuwbouwsubsidie.
U komt in aanmerking voor de warmtepomp subsidie wanneer uw woning gebouwd is met een omgevingsvergunning die is afgegeven voor 1 juli 2018. 

Kan ik isolatie subsidie aanvragen voor mijn nieuwbouwwoning?

Nee, het is niet mogelijk om isolatie subsidie (ISDE subsidie) aan te vragen voor uw nieuwbouwwoning. Daarnaast kunt u ook geen subsidie ontvangen voor uw uitbouw. Alleen de bestaande thermische schil komt in aanmerking voor de subsidieregeling.

Mijn warmtepomp staat niet op de apparatenlijst, wat nu?

Wanneer uw warmtepomp niet op de apparatenlijst van RVO staat of te vinden is in onze tooling kunt u alsnog subsidie aanvragen. In dat geval raden we u aan de product- en technische beschrijving toe te sturen.

Met deze informatie kunnen we uw subsidieaanvraag alsnog regelen. U kunt dit toesturen naar: info@simpelsubsidie.nl

Kan ik subsidie krijgen voor mijn zonneboiler zelfbouw pakket?

Nee, het is helaas niet (meer) mogelijk om zonneboiler subsidie te ontvangen als u dit apparaat zelf plaatst. Vanaf 2021 moet een erkende installateur de apparatuur plaatsen om de subsidie te kunnen verzilveren.

Ik ga mijn woning uitbreiden met een dakkapel, nieuwe uitbouw of opbouw. Kan ik daar subsidie voor krijgen?

Nee, het is niet mogelijk om voor: vervangende nieuwbouw, uitbouw, opbouw of een dakkapel isolatie subsidie te ontvangen. De uitbreiding van de woning of toevoeging van een bouwdeel komen niet in aanmerking. Alleen isolatiemaatregelen binnen de bestaande thermische schil komen in aanmerking voor subsidie.

Alleen het al aanwezig glasoppervlak van vóór de renovatie komt in aanmerking voor subsidie, dus gaat u een schuifpui plaatsen ter vervanging van bijvoorbeeld een raam en deur, dan komt dat niet in aanmerking. Vervangt u een bestaande schuifpui, dan komt u wel in aanmerking voor de subsidie.

Kan ik isolatie subsidie aanvragen voor mijn garage?

Ja, wanneer uw inpandige garage deel uit gaat maken van de woning en een woonbestemming krijgt. De garage moet verwarmd zijn en alleen de buitengevel komt in aanmerking voor de subsidie. 

Een inpandige garage grenst aan de rest van uw woning door een zijgevel en het plafond.

Wanneer moet ik jullie betalen?

U betaalt ons pas wanneer het subsidiebedrag op uw rekening staat. Is de aanvraag niet succesvol, dan brengen wij niets in rekening. Wij rekenen 85 euro all-in, no-cure no-pay voor een subsidieaanvraag. Het kan zijn dat u een korting heeft ontvangen, omdat u via een van onze partners subsidie aanvraagt.

Krijg ik subsidie als ik mijn zonnepanelen combineer met één isolatiemaatregel?

Nee, helaas kunt u geen subsidie krijgen voor één isolatiemaatregel wanneer u dit combineert met zonnepanelen. U moet altijd twee isolerende maatregelen uitvoeren of deze combineren met de aanschaf van een warmtepomp of zonneboiler om subsidie te krijgen. 

Wanneer moet ik mijn subsidieaanvraag uiterlijk indienen?

U moet uw subsidieaanvraag uiterlijk 12 maanden na het installeren van de warmtepomp/zonneboiler of plaatsing van de isolatie doen. Let op, als uw apparaat of isolatie geplaatst is in 2021, dan krijgt u ook het lagere subsidiebedrag.

Ik ga mijn woning verbouwen, hoe kom ik in aanmerking voor subsidie?

Wij krijgen vaak de vraag van mensen die hun woning compleet gaan verbouwen. Bijvoorbeeld een oude boerderij naar een nieuw woonhuis. Bij zo'n grote verbouwing is het verstandig goed te checken of u in aanmerking komt voor de subsidie en hoe u die het beste kan aanvragen. Belangrijk is vooral dat u goede facturen krijgt van de aannemers. Daar moet specifiek op staan wat voor isolatie / glas is geplaatst, aantal m2 en het merk/type dat is geplaatst. In dit blog kunt u alles lezen, zodat u goed voorbereid bent voor de subsidieaanvraag.

Kan ik subsidie krijgen als ik mijn oude warmtepomp vervang?

Ja, u kunt subsidie krijgen als u uw oude warmtepomp vervangt. Stel uw oude hybride warmtepomp of volledige elektrische systeem werkt niet meer naar behoren of u hebt meer vermogen nodig, dan kunt u ook ISDE subsidie aanvragen.

Kan ik subsidie krijgen voor mijn nieuwe kozijnen?

Nee, u kunt geen subsidie krijgen voor nieuwe kozijnen. De overheid is hier onduidelijk over en niet alle glaspartijen geven hier de goede informatie over. Kort samengevat kunt u alleen subsidie krijgen voor het isolerende triple of HR++ glas dat u laat plaatsen. U mag de m2 kozijn niet meetellen. In de subsidieregeling staat ook iets over kozijnpanelen, hierdoor ontstaat vaak verwarring. Let op kozijnpanelen zijn isolerende platen, niet de kozijnen zelf. Wilt u een succesvolle subsidieaanvraag doen, zonder vertraging? Zorg er dan voor dat de glaspartij het netto m2 glas laat plaatsen en een meldcode van het glas noteert. Zonder een meldcode kunnen wij niet helpen bij de subsidieaanvraag.

Lees hier alles over hoe je een goede factuur voor glas laat opstellen.

Kan ik extra subsidie krijgen op mijn hybride warmtepomp in 2022?

Ja, als uw warmtepomp wordt geinstalleerd in 2022, dan kunt u extra subsidie krijgen. Is de warmtepomp geplaatst in 2021, dan komt u alleen in aanmerking voor het subsidiebedrag uit 2021. Zorg ervoor dat de installateur op de factuur een datum van installeren zet om vragen vanuit de overheid te voorkomen.

Mijn aannemer of glaspartij wil de factuur niet aanpassen, hoe vraag ik dan subsidie aan?

Vaak zijn facturen van verbouwingen of isolerend glas onvoldoende duidelijk om subsidie mee aan te vragen. En na het betalen van de facturen, dan is het lastig om de aannemer of glaspartij om extra informatie te vragen. Het aanpassen van een factuur zou dan ook niet mogen volgens 'accountants'. Dit is niet correct. Het aanpassen van een factuur is mogelijk, maar deze moet dan gecrediteerd worden. Een gemakkelijkere optie is de aannemer of glasleverancier te laten verklaren per e-mail of in een officieel document: Hoeveel m2 glas/isolatie er is geplaatst en wat de meldcodes zijn. Het beste is van te voren te eisen dat deze informatie op de factuur komt om gedoe aan de achterkant te voorkomen.

Alleen het al aanwezig glasoppervlak van vóór de renovatie komt in aanmerking voor subsidie, dus gaat u een schuifpui plaatsen ter vervanging van bijvoorbeeld een raam en deur, dan komt dat niet in aanmerking. Vervangt u een bestaande schuifpui, dan komt u wel in aanmerking voor de subsidie.

1. Hoe krijgt u een goede factuur voor isolerend glas

2. Hoe krijgt u een goede factuur voor isolatie

Ik ben huurder, kan ik subsidie krijgen als ik mijn woning verduurzaam?

U kunt als huurder helaas geen subsidie krijgen als u uw woning isoleert of een warmtepomp/zonneboiler plaatst. Alleen de eigenaar én bewoner van de woning kunnen isolatie subsidie ontvangen. Als verhuurder kunt u wel zakelijk subsidie aanvragen voor een zonneboiler of warmtepomp.

Waarom is een meldcode verplicht?

Wij verplichten een meldcode bij het subsidieaanvragen, omdat we anders de kwaliteit niet kunnen garanderen. U kunt wel altijd zelf de subsidieaanvraag doen zonder een meldcode, maar reken op 2-3 maanden vertraging en mogelijk een afgekeurde aanvraag. Het best is uw factuur aan te passen, zodat er wel een meldcode op vermeldt staat of een verklaring door de aannemer op te laten stellen. Lees hieronder meer over waar uw factuur aan moet voldoen:

Lees deze blog met alle informatie over hoe een goede factuur eruit ziet.

Ik wil mijn subsidieaanvraag aanpassen of intrekken, hoe doe ik dat?

Als u informatie wilt toevoegen aan uw subsidieaanvraag, dan stuurt u deze informatie aan ons door per e-mail: info@simpelsubsidie.nl. U kunt ook uw subsidieaanvraag annuleren door ons een bericht per e-mail te sturen. Wij annuleren de aanvraag kosteloos ook al hebben wij al werk uitgevoerd of de aanvraag ingediend bij de overheid.

Kan ik subsidie krijgen bij herbouw van mijn woning?

Wanneer u uw woning tot het fundament sloopt en heropbouwt kunt u geen subsidie krijgen voor isolatiemaatregelen. Alleen de originele schil/woning komt in aanmerking voor subsidie. Blijven er bijvoorbeeld muren en vloeren staan en isoleert u die? Dan kunt u daarvoor wel de subsidie krijgen. Laat uw aannemer duidelijk onderscheidt maken in de factuur tussen wat over de originele woning gaat en heropbouw, dat scheelt u vragen.

Krijg ik subsidie als ik mijn stal bij de woning voeg en isoleer?

Als u een stal bij de woning voegt en deze helemaal renoveert, dan kunt u daar geen subsidie voor krijgen. De overheid ziet deze toevoegingen aan de woning als 'nieuw' en daar is dan geen subsidie op isolatie voor te krijgen. De ISDE subsidie is alleen beschikbaar voor de originele schil van de woning.

Ik heb een vraag, hoe kan ik contact opnemen?

U kunt het beste contact opnemen via de e-mail: vragen@simpelsubsidie.nl. De meest gestelde vragen kunt u vinden in dit veelgestelde vragen overzicht. Bijna alle vragen die wij ontvangen staan al beantwoord in dit overzicht. Wij zijn een commercieel bedrijf, dus wilt u uw vraag direct aan de overheid stellen dan kan dat via DEW@RVO.nl. De contactgegevens van de overheid staan hier.

Wij streven er naar om uw vragen binnen 1-3 werkdagen te beantwoorden. Aangezien wij een volledig digitaal bedrijf zijn is telefonisch contact niet mogelijk. Stuur daarom uw vraag naar ons op per e-mail en u krijgt snel antwoord. Onze ervaring is dat alle vragen prima per email te beantwoorden zijn.