FAQ

Veelgestelde vragen

Zoek hier uw vraag:

Wat is een warmtepomp meldcode?

De warmtepomp meldcode is een KA nummer dat RVO gebruikt om te identificeren wat voor soort warmtepomp u heeft aangeschaft. Aan deze meldcode zit een subsidiebedrag vast. Via onze warmtepomp subsidietool kan u snel zoeken naar uw warmtepomp en zorgen wij ervoor dat u altijd de juiste meldcode gebruikt.

Ik heb een eigen bouwbedrijf (ZZP). Kan ik subsidie aanvragen voor isolatie of een warmtepomp?

Ja, je kan subsidie aanvragen als je een eigen bouwbedrijf hebt en zelf de isolatie plaatst bij je thuis. Van belang is wel dat er een verklaring vanuit je bedrijf is. Hierop moet je zetten wat voor isolatie er geplaatst is en de gegevens van je bedrijf.

Ik ben een particuliere verhuurder, hoe vraag is ISDE subsidie aan?

Als particuliere verhuurder komt u ook in aanmerking voor een aantal maatregelen die onder de ISDE subsidie vallen. Zo kan u subsidie voor de plaatsing van een warmtepomp en zonneboiler aanvragen. Ook woningcorporaties komen hiervoor in aanmerking.

Voor de isolatiesubsidie komt u mogelijk in aanmerking voor de SVOH subsidie. Voor de aansluiting op het warmtenet kan u gebruik maken van de SAH regeling.

Waar kan ik de ISDE apparatenlijst warmtepompen inzien?

De apparatenlijst warmtepompen 2021 kan u inzien via onze warmtepomp subsidietool. Via dit systeem kan u snel uw warmtepomp vinden en het subsidiebedrag checken. U kan ook meer lezen over de apparatenlijst via dit blog.

 

 

Wat is mijn isolatie meldcode?

Vanaf 2022 is het nodig om per isolatiemaatregel die u neemt de isolatie meldcode door te geven aan RVO. Met deze code kan de overheid zien wat voor soort isolatie u heeft gebruikt. Dit hangt ook samen met het subsidiebedrag dat u kan ontvangen.

Deze isolatie meldcode wordt vaak doorgegeven door uw aannemer of installateur. Via ons software kan u gemakkelijk deze voorwaarden controleren en isolatie subsidie snel aanvragen.

Mijn warmtepomp staat niet op de apparatenlijst, wat nu?

Wanneer uw warmtepomp niet op de apparatenlijst van RVO staat of te vinden is in onze tooling, dan kan u alsnog subsidie aanvragen. In dat geval raden we u aan de product- en technische beschrijving toe te sturen.

Met deze informatie kunnen we uw subsidieaanvraag alsnog regelen. U kan dit toesturen naar: info@simpelsubsidie.nl

Wat bepaalt hoeveel warmtepomp of zonneboiler subsidie ik kan krijgen?

De hoeveelheid warmtepomp of zonneboiler subsidie die u kan ontvangen hangt af van het vermogen van uw apparaat. De warmtepomp subsidie is altijd minimaal 500 euro. Hoe hoger het vermogen (kW) van de warmtepomp hoe hoger het subsidiebedrag. Het maximale subsidiebedrag voor de warmtepomp is 8.500 euro, dit komt neer op 67 kW vermogen. Voor de zonneboiler werkt het hetzelfde. In de apparatenlijst wordt dit uitgedrukt in de hoeveelheid kWh jaaropbrengst de zonneboiler produceert.  

Ik heb geen isolatie meldcode, kan ik toch subsidie aanvragen?

Wanneer het isolatiemateriaal dat u gebruikt heeft nog geen meldcode heeft gekregen van RVO, dan kan u alsnog zelf subsidie aanvragen. Het is wel belangrijk dat het materiaal aan de voorwaarden voldoet. Zo moet uw spouwmuurisolatie aan te minste 1,1 Rd-waarde voldoen en de rest van uw maatregelen aan tenminste 3,5 Rd-waarde. Zorg ervoor dat u voldoende informatie ontvangt van de aannemer. Denk bijvoorbeeld aan een productbeschrijving van het isolatiemateriaal en foto's. Wij nemen alleen subsidieaanvragen in behandeling met een meldcode, omdat u zonder een meldcode 2 tot 3 maanden langer moet wachten op een antwoord van de overheid.

Lees hier hoe een goede factuur van isolatie of glas eruit ziet, daarmee voorkomt u vertraging bij de subsidieaanvraag.

Wat is ISDE subsidie?

Wat is ISDE subsidie? De ISDE subsidie (Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing) helpt woningeigenaren om een tegoedkoming te krijgen wanneer een warmtepomp, zonneboiler of isolatie is toegepast. 

Waarom is een meldcode verplicht?

Wij verplichten een meldcode bij het subsidieaanvragen, omdat we anders de kwaliteit niet kunnen garanderen. Je kan wel altijd zelf de subsidieaanvraag doen zonder een meldcode, maar reken op 2-3 maanden vertraging en mogelijk een afgekeurde aanvraag. Het best is je factuur aan te passen, zodat er wel een meldcode op vermeldt staat of een verklaring door de aannemer op te laten stellen. Lees hieronder meer over waar je factuur aan moet voldoen:

Lees deze blog met alle informatie over hoe een goede factuur eruit ziet.

Kan ik subsidie krijgen voor een lucht lucht warmtepomp?

Nee, helaas is er geen subsidie beschikbaar voor een lucht lucht warmtepomp of airco. De overheid stimuleert wel andere technieken zoals de hybride warmtepomp.

Kan ik subsidie krijgen voor een zwembad warmtepomp?

Nee, helaas kan u geen subsidie krijgen voor een zwembad warmtepomp. De subsidieregeling is alleen beschikbaar voor het duurzaam verwarmen van de woning.

Hoe vraag is subsidie aan voor MKB warmtepomp?

Je kan als MKB ondernemer ook subsidie krijgen voor je warmtepomp. Je moet dan zakelijk ISDE subsidie aanvragen. Let wel op dat je voor een hybride warmtepomp niet altijd meer subsidie krijgt als ondernemer. 

Kan ik warmtepomp subsidie krijgen voor mijn nieuwbouwwoning?

U kan geen subsidie meer krijgen voor de aanschaf van een warmtepomp voor uw nieuwbouwwoning. In 2020 was het nog mogelijk gebruik te maken van de overgangsregeling. In 2021 zijn er geen mogelijkheden meer voor nieuwbouwsubsidie.
U komt in aanmerking voor de warmtepomp subsidie wanneer uw woning gebouwd is met een omgevingsvergunning die is afgegeven voor 1 juli 2018. 

Kan ik subsidie krijgen als ik mijn oude warmtepomp vervang?

Ja, je kan subsidie krijgen als je je oude warmtepomp vervangt. Stel je oude hybride warmtepomp of volledige elektrische systeem werkt niet meer naar behoren of je hebt meer vermogen nodig, dan kan je ook ISDE subsidie aanvragen.

Zakelijk warmtepomp subsidie aanvragen

Je kan zakelijk subsidie aanvragen voor een warmtepomp of zonneboiler. Dit valt onder de zakelijke ISDE subsidie. Belangrijk is dat als je een zonneboiler of warmtepomp op het oog hebt je éérst de subsidieaanvraag al in werking zet. Nadat de warmtepomp is geplaatst en betaald kan je dan de subsidie laten 'vaststellen'.

Hoelang na installatie kan ik nog subsidie aanvragen?

U kan tot 24 maanden na de installatie van uw warmtepomp en zonneboiler subsidie aanvragen. Voor de isolatiesubsidie moet u uiterlijk 24 maanden ná de uitvoering van uw eerste isolatiemaatregel subsidie aanvragen.
Let op werk uitgevoerd in 2021 komt niet meer in aanmerking voor subsidie.

Lees hier hoe een goede factuur van isolatie of glas eruit ziet, daarmee voorkomt u vertraging bij de subsidieaanvraag.

Wat is een erkend bouwbedrijf?

Een van de belangrijkste voorwaarden om in aanmerking te komen voor de ISDE subsidie is dat u uw installatie of isolatie laat plaatsen door een erkend bouwbedrijf. Maar hoe weet u of uw aannemer erkend is?

Erkend betekent dat de aannemer staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). In de praktijk komen vrijwel alle bouwbedrijven en aannemers is aanmerking voor het stempel 'erkend'.

Lees hier hoe een goede factuur van isolatie of glas eruit ziet, daarmee voorkomt u vertraging bij de subsidieaanvraag.

Ik ben van plan een warmtepomp in het buitenland te kopen. Krijg ik ISDE subsidie in Nederland?

Wanneer je een installatie in het buitenland koopt en laat installeren in Nederland, dan kan je hier gewoon subsidie op krijgen. Het is wel belangrijk dat er een meldcode van de warmtepomp of zonneboiler beschikbaar is.

Ik heb een vraag, hoe kan ik contact opnemen?

Je kan het beste contact opnemen via de e-mail: vragen@simpelsubsidie.nl. De meest gestelde vragen kan je vinden in dit veelgestelde vragen overzicht. Bijna alle vragen die wij ontvangen staan al beantwoord in dit overzicht. Wij zijn een commercieel bedrijf, dus wil je je vraag direct aan de overheid stellen dan kan dat via DEW@RVO.nl. De contactgegevens van de overheid staan hier.

Wij streven er naar om je vragen binnen 1-3 werkdagen te beantwoorden. Aangezien wij een volledig digitaal bedrijf zijn is telefonisch contact niet mogelijk. Stuur daarom je vraag naar ons op per e-mail en je krijgt snel antwoord. Onze ervaring is dat alle vragen prima per email te beantwoorden zijn.