Veelgestelde vragen
Zoek hier uw vraag:
Het kan zijn dat we voor uw subsidieaanvraag een hoger tarief vragen. Dit heeft dan te maken met de omvang van de aanvraag en bijkomende complexiteit. Wij hebben gemerkt dat we aan grotere aanvragen meer tijd kwijt zijn, dus neemt ons systeem zo'n opslag automatisch mee.
Waar subsidie aanvragen voor warmtepomp? U kunt de subsidie voor uw warmtepomp aanvragen via onze website. U heeft dan geen DigiD nodig en wij ondersteunen u volledig in het gehele proces.
Wij vragen geen subsidie aan voor isolerende deuren en kozijnpanelen, omdat wij in de praktijk zien dat deze maatregelen bijna nooit aan de eisen van de overheid voldoen. Wel is uw subsidieaanvraag 2-3 maanden extra vertraagd, wat niet de moeite meer is. Let ook op: Kozijnpanelen zijn isolerende panelen, niet de kozijnen zelf. Voor kozijnen kunt u geen subsidie krijgen. Wel kan u m2 deuren optellen bij het glas en zo de subsidieaanvraag voor isolerend glas bij ons doen.
U kunt het beste contact opnemen via de e-mail: vragen@simpelsubsidie.nl. De meest gestelde vragen kunt u vinden in dit veelgestelde vragen overzicht. Bijna alle vragen die wij ontvangen staan al beantwoord in dit overzicht. Wij zijn een commercieel bedrijf, dus wilt u uw vraag direct aan de overheid stellen dan kan dat via DEW@RVO.nl. De contactgegevens van de overheid staan hier.
Wij streven er naar om uw vragen binnen 1-3 werkdagen te beantwoorden. Aangezien wij een volledig digitaal bedrijf zijn is telefonisch contact niet mogelijk. Stuur daarom uw vraag naar ons op per e-mail en u krijgt snel antwoord. Onze ervaring is dat alle vragen prima per email te beantwoorden zijn.
Wanneer u zelf uw subsidie aanvraagt, heeft u uw DigiD nodig. Daarbij moet u zich ook eenmalig registreren bij RVO om de subsidie aan te vragen.
Wanneer wij de ISDE subsidie voor u aanvragen, is uw DigiD niet nodig. Met de gegevens die wij verzamelen via ons systeem vragen wij de subsidie aan, dit voorkomt onnodig werk aan uw kant.
U kunt geen subsidie meer krijgen voor de aanschaf van een warmtepomp voor uw nieuwbouwwoning. In 2020 was het nog mogelijk gebruik te maken van de overgangsregeling. In 2021 zijn er geen mogelijkheden meer voor nieuwbouwsubsidie.
U komt in aanmerking voor de warmtepomp subsidie wanneer uw woning gebouwd is met een omgevingsvergunning die is afgegeven voor 1 juli 2018.
De warmtepomp meldcode is een KA nummer dat RVO gebruikt om te identificeren wat voor soort warmtepomp u heeft aangeschaft. Aan deze meldcode zit een subsidiebedrag vast. Via onze warmtepomp subsidietool kunt u snel zoeken naar uw warmtepomp en zorgen wij ervoor dat u altijd de juiste meldcode gebruikt.
Bent u een zakelijke aanvrager en wilt u van de zakelijke ISDE subsidie gebruikmaken? Dan moet u de subsidie aanvragen voordat u de koopovereenkomst ondertekend. Bent u een particulier dan heeft u tot 24 maanden na de installatie nog de tijd om de subsidie aan te vragen.
Het is mogelijk om als particulier voor meerdere warmtepompen en/of zonneboilers ISDE subsidie aan te vragen. U moet wel voldoen aan de voorwaarden. Die kunt u altijd gratis checken via onze subsidietool.
Hou er rekening mee dat een lucht/lucht warmtepomp niet in aanmerking komt voor subsidie.
U moet uw subsidieaanvraag uiterlijk 12 maanden na het installeren van de warmtepomp/zonneboiler of plaatsing van de isolatie doen. Let op, als uw apparaat of isolatie geplaatst is in 2021, dan krijgt u ook het lagere subsidiebedrag.
Ja, u kunt subsidie krijgen als u uw oude warmtepomp vervangt. Stel uw oude hybride warmtepomp of volledige elektrische systeem werkt niet meer naar behoren of u hebt meer vermogen nodig, dan kunt u ook ISDE subsidie aanvragen. U kunt ook subsidie krijgen voor een tweede warmtepomp als u bijvoorbeeld meer vermogen nodig hebt, dus tweede opstelling of bijvoorbeeld een warmtepompboiler bij laat plaatsen.
Wij behandelen in principe geen subsidieaanvragen per post of e-mail, omdat dit vaak meer verwarring en vragen oplevert. Via onze website vragen we stap voor stap om de benodigde informatie. Komt u van een van onze partners en heeft u hulp nodig, stuur ons dan een bericht op info@simpelsubsidie.nl. Dan kijken we wat we voor u kunnen doen om toch subsidie aan te vragen.
U hebt 24 maanden ná het plaatsen van de installatie of isolatie de tijd om de ISDE subsidie aan te vragen. Heeft u bijvoorbeeld een isolatiemaatregel genomen in 2022, dan bent u helaas te laat om nog subsidie te krijgen.
Wij verplichten een meldcode bij het subsidieaanvragen, omdat we anders de kwaliteit niet kunnen garanderen. U kunt wel altijd zelf de subsidieaanvraag doen zonder een meldcode, maar reken op 2-3 maanden vertraging en mogelijk een afgekeurde aanvraag. Het best is uw factuur aan te passen, zodat er wel een meldcode op vermeldt staat of een verklaring door de aannemer op te laten stellen. Lees hieronder meer over waar uw factuur aan moet voldoen:
Lees deze blog met alle informatie over hoe een goede factuur eruit ziet.
Het is geen probleem als u bijvoorbeeld in 2023 de eerste isolatiemaatregel heeft genomen en in 2024 de tweede isolatiemaatregel. Belangrijk is wel dat u uiterlijk 24 maanden na uitvoeren van de eerste maatregel de subsidie aanvraagt. Op deze manier krijgt u het hogere bedrag aan ISDE subsidie. Het hogere bedrag van de eerste subsidiemaatregel wordt dan overgemaakt bij de tweede subsidieaanvraag. Als u bij ons de aanvraag doet regelen wij dat automatisch met de overheid.
Wanneer u een installatie in het buitenland koopt en laat installeren in Nederland, kan u hier gewoon subsidie op krijgen. Het is wel belangrijk dat er een meldcode van de warmtepomp of zonneboiler beschikbaar is.
Nee, helaas is er geen subsidie beschikbaar voor een lucht lucht warmtepomp of airco. De overheid stimuleert wel andere technieken zoals de hybride warmtepomp.
Nee, helaas kunt u geen subsidie krijgen voor een zwembad warmtepomp. De subsidieregeling is alleen beschikbaar voor het duurzaam verwarmen van de woning.
U kunt zakelijk subsidie aanvragen voor een warmtepomp of zonneboiler. Dit valt onder de zakelijke ISDE subsidie. Belangrijk is dat u éérst de subsidieaanvraag in werking zet als u een zonneboiler of warmtepomp op het oog hebt . Nadat de warmtepomp is geplaatst en betaald kunt u de subsidie laten 'vaststellen'.
Moet u uw subsidie voor isolatie of warmtepomp apart of tegelijkertijd indienen? Deze vraag krijgen wij best vaak. Het is mogelijk en toegestaan om per maatregel apart de subsidieaanvraag te doen. De overheid en wij koppelen dit uiteindelijk allemaal onder één dossier. U krijgt op die manier altijd het maximale bedrag aan subsidie. Wij raden wel aan de aanvragen te koppelen wanneer dit mogelijk is. Op die manier zijn onze kosten in verhouding wat goedkoper.
U kunt meerdere keren isolatie subsidie aanvragen. Dus nu bijvoorbeeld vloerisolatie en later spouwmuurisolatie. Om het hogere bedrag aan subsidie te ontvangen hoeft u niet in een keer de isolatie in te dienen bij de overheid. Wanneer in het voorbeeld de spouwmuur wordt ingediend krijgt u bij de uitkering van deze subsidie het hogere bedrag voor spouw én met terugwerkende kracht ook hogere bedrag van de vloer. Dus u heeft de keuze voor los of in één keer indienen.
Biomassaketel subsidie in 2021, is dat nog mogelijk? Tot 2020 was het mogelijk onder de ISDE regeling een subsidie aan te vragen voor de biomassaketel.
Onder de nieuwe ISDE regeling is het niet meer mogelijk biomassaketel subsidie aan te vragen. De mogelijkheden voor de zonneboiler en warmtepomp blijven bestaan.
Uw uitbouw komt niet in aanmerking voor de isolatie subsidie (ISDE subsidie) in 2022. Alleen uw bestaande thermische schil komt in aanmerking voor deze regeling. Ook uw dakkapel komt niet in aanmerking voor deze isolatie subsidie. Alleen het al aanwezige glasoppervlak van vóór de renovatie komt in aanmerking voor subsidie, dus gaat u een schuifpui plaatsen ter vervanging van bijvoorbeeld een raam en deur, dan komt dat niet in aanmerking. Vervangt u een bestaande schuifpui, dan komt u wel in aanmerking voor de subsidie.
Nee, het is niet mogelijk om isolatie subsidie (ISDE subsidie) aan te vragen voor uw nieuwbouwwoning. Daarnaast kunt u ook geen subsidie ontvangen voor uw uitbouw. Alleen de bestaande thermische schil komt in aanmerking voor de subsidieregeling.
De apparatenlijst warmtepompen 2021 kunt u inzien via onze warmtepomp subsidietool. Via dit systeem kunt u snel uw warmtepomp vinden en het subsidiebedrag checken. U kunt ook meer lezen over de apparatenlijst via dit blog.
Wanneer u de warmtepomp, zonneboiler of isolatie zelf plaatst, komt u niet in aanmerking voor ISDE subsidie.
U moet de producten laten installeren door een bouwinstallatiebedrijf om in aanmerking te komen voor de subsidie.
De hoeveelheid warmtepomp of zonneboiler subsidie die u kunt ontvangen, hangt af van het vermogen van uw apparaat. De warmtepomp subsidie is altijd minimaal 500 euro. Hoe hoger het vermogen (kW) van de warmtepomp hoe hoger het subsidiebedrag. Het maximale subsidiebedrag voor de warmtepomp is 8.500 euro, dit komt neer op 67 kW vermogen. Voor de zonneboiler werkt het hetzelfde. In de apparatenlijst wordt dit uitgedrukt in de hoeveelheid kWh jaaropbrengst de zonneboiler produceert.
Nee, u kunt helaas als consument nog geen subsidie krijgen voor uw thuisbatterij. Als zakelijke partij kunt u wel in aanmerking komen voor de EIA regeling. Dit geeft een netto voordeel van circa 10 procent op de aanschaf van uw batterij.
Nee, het is niet mogelijk om voor: vervangende nieuwbouw, uitbouw, opbouw of een dakkapel isolatie subsidie te ontvangen. De uitbreiding van de woning of toevoeging van een bouwdeel komen niet in aanmerking. Alleen isolatiemaatregelen binnen de bestaande thermische schil komen in aanmerking voor subsidie.
Alleen het al aanwezig glasoppervlak van vóór de renovatie komt in aanmerking voor subsidie, dus gaat u een schuifpui plaatsen ter vervanging van bijvoorbeeld een raam en deur, dan komt dat niet in aanmerking. Vervangt u een bestaande schuifpui, dan komt u wel in aanmerking voor de subsidie.
Ja, wanneer uw inpandige garage deel uit gaat maken van de woning en een woonbestemming krijgt. De garage moet verwarmd zijn en alleen de buitengevel komt in aanmerking voor de subsidie.
Een inpandige garage grenst aan de rest van uw woning door een zijgevel en het plafond.
Wanneer u uw bestaande schuifpui gaat vervangen en daar komt HR++ of triple glas in, komt u in aanmerking voor subsidie. Wanneer u in de bestaande gevel een hele nieuwe schuifpui plaatst, dan komt deze uitbreiding niet in aanmerking voor de isolatie subsidie. Alleen het al aanwezig glasoppervlak van vóór de renovatie komt in aanmerking voor subsidie. Schuifpui vervangen komt dus in aanmerking voor subsidie inclusief het kozijn. Zorg ervoor dat de aannemer dit aantal vierkante meters met de U waarde goed opschrijft in de factuur. Subsidie op schuifpui in 2025 wordt waarschijnlijk wat hoger per m2 dan 2024.
U ontvangt een e-mail met daarin de samenvatting van uw subsidieaanvraag. In deze e-mail staat ook een link waarmee u altijd uw subsidieaanvraag in de gaten kan houden. Wij dienen nu binnen 2 werkdagen uw subsidieaanvraag in, hier ontvangt u een bevestiging van. Daarna duurt het gemiddeld 8 weken voordat RVO de subsidieaanvraag afrond en het bedrag op uw rekening staat. Wij factureren achteraf en alleen bij een succesvolle subsidieaanvraag.
Wanneer het isolatiemateriaal dat u gebruikt heeft nog geen meldcode heeft gekregen van RVO, dan kan u alsnog zelf subsidie aanvragen. Het is wel belangrijk dat het materiaal aan de voorwaarden voldoet. Zo moet uw spouwmuurisolatie aan te minste 1,1 Rd-waarde voldoen en de rest van uw maatregelen aan tenminste 3,5 Rd-waarde. Zorg ervoor dat u voldoende informatie ontvangt van de aannemer. Denk bijvoorbeeld aan een productbeschrijving van het isolatiemateriaal en foto's. Wij nemen alleen subsidieaanvragen in behandeling met een meldcode, omdat u zonder een meldcode 2 tot 3 maanden langer moet wachten op een antwoord van de overheid.
Lees hier hoe een goede factuur van isolatie of glas eruit ziet, daarmee voorkomt u vertraging bij de subsidieaanvraag.
Wij krijgen vaak de vraag van mensen die hun woning compleet gaan verbouwen. Bijvoorbeeld een oude boerderij naar een nieuw woonhuis. Bij zo'n grote verbouwing is het verstandig goed te checken of u in aanmerking komt voor de subsidie en hoe u die het beste kan aanvragen. Belangrijk is vooral dat u goede facturen krijgt van de aannemers. Daar moet specifiek op staan wat voor isolatie / glas is geplaatst, aantal m2 en het merk/type dat is geplaatst. In dit blog kunt u alles lezen, zodat u goed voorbereid bent voor de subsidieaanvraag.
Wij zijn een volledig digitaal bedrijf en proberen dan ook zoveel mogelijk van de vragen via onze software te beantwoorden. Bij vragen kunt u het beste contact opnemen met ons via de e-mail: vragen@simpelsubsidie.nl. Onze ervaring is dat alle vragen per e-mail te beantwoorden zijn. Bijna alle antwoorden op vragen zijn te vinden in het 'meest gestelde vragen overzicht'. Wij zijn een commercieel bedrijf, dus wilt u uw vraag direct aan de overheid stellen dan kan dat via DEW@RVO.nl. De contactgegevens van de overheid staan hier.
Als u informatie wilt toevoegen aan uw subsidieaanvraag, dan stuurt u deze informatie aan ons door per e-mail: info@simpelsubsidie.nl. U kunt ook uw subsidieaanvraag annuleren door ons een bericht per e-mail te sturen. Wij annuleren de aanvraag kosteloos ook al hebben wij al werk uitgevoerd of de aanvraag ingediend bij de overheid.
Helaas weet niet iedereen dat er foto's gemaakt moeten worden van het plaatsen van isolatie of glas om in aanmerking te komen voor de subsidie. Bent u dit vergeten? Dat is geen groot probleem. Zorg ervoor dat u zo goed als het kan nog foto's maakt van de isolatie, desnoods in de nieuwe situatie. Stuur deze foto's aan ons toe en wij zullen helpen met de aanvraag.
Voor de isolatie subsidie moet u tenministe twee maatregelen hebben genomen. Bijvoorbeeld vloer- en dakisolatie. Wij krijgen ook regelmatig de vraag of u meer dan twee maatregelen mag aanmelden voor de subsidie. Ja, dat mag. U mag altijd voor meer dan twee maatregelen subsidie aanvragen. Let wel op dat u niet twee keer voor dezelfde maatregel subsidie mag aanvragen. Dus heeft u dit jaar isolatieglas laten plaatsen, dan mag u daar niet nog een keer subsidie voor aanvragen.
Ja, u mag zelf isolatie materiaal kopen en daarna kunt u daar subsidie voor aanvragen als het materiaal ook is geplaatst door een aannemer of isolatiebedrijf. U mag zelf niet het isolatiemateriaal plaatsen, dit moet altijd gedaan worden door een professional.
Wanneer uw subsidie is afgekeurd door de overheid is het mogelijk om een bezwaar in te dienen bij de overheid. Als wij u niet hebben geholpen met de subsidieaanvraag vanaf het begin, kunnen wij u niet helpen met het indienen van een bezwaar.
U kunt als MKB ondernemer ook subsidie krijgen voor uw warmtepomp. U moet dan zakelijk ISDE subsidie aanvragen. Let wel op dat u voor een hybride warmtepomp niet altijd meer subsidie krijgt als ondernemer.
Het is helaas niet mogelijk om onder de ISDE subsidie subsidie voor ventilatie, zoals een WTW, te ontvangen. Gek genoeg kunt u wel subsidie voor een WTW installatie ontvangen als een particuliere verhuurders onder de SVOH regeling. Als een eigenaar én bewoner zijn er dus geen mogelijkheden.
Is er nog subsidie dit jaar voor de hybride warmtepomp? Jazeker. Dit jaar is er gewoon weer de warmtepomp subsidie beschikbaar voor hybride warmtepompen, all electric warmtepompen en warmtepompboilers. Het subsidiebedrag voor vooral kleinere vermogens (lees hybride warmtepompen) is wat verlaagd. Dus reken niet op gemiddeld 2.400 euro aan subsidie, maar eerder 1.800 euro.
Wat moet er op je warmtepomp factuur staan om de subsidie te kunnen krijgen? Deze vraag krijgen wij vaak gesteld. Van belang is dat duidelijk op de factuur staat welke warmtepomp er is aangeschaft, het merk en liefst de meldcode. Daarnaast is het van belang dat op de factuur of offerte duidelijk staat dat de warmtepomp volledig is geinstalleerd. Niet alle installateurs zetten dat even duidelijk op de factuur.
U kunt het beste contact opnemen via de e-mail: vragen@simpelsubsidie.nl. De meest gestelde vragen kunt u vinden in dit veelgestelde vragen overzicht. Bijna alle vragen die wij ontvangen staan al beantwoord in dit overzicht. Wij zijn een commercieel bedrijf, dus wilt u uw vraag direct aan de overheid stellen dan kan dat via DEW@RVO.nl. De contactgegevens van de overheid staan hier.
Wij streven er naar om uw vragen binnen 1-3 werkdagen te beantwoorden. Aangezien wij een volledig digitaal bedrijf zijn is telefonisch contact niet mogelijk. Stuur daarom uw vraag naar ons op per e-mail en u krijgt snel antwoord. Onze ervaring is dat alle vragen prima per email te beantwoorden zijn.