Veelgestelde vragen
Zoek hier uw vraag:
Het kan zijn dat we voor uw subsidieaanvraag een hoger tarief vragen. Dit heeft dan te maken met de omvang van de aanvraag en bijkomende complexiteit. Wij hebben gemerkt dat we aan grotere aanvragen meer tijd kwijt zijn, dus neemt ons systeem zo'n opslag automatisch mee.
Waar subsidie aanvragen voor warmtepomp? U kan de subsidie voor uw warmtepomp aanvragen via onze website. U heeft dan geen DigiD nodig en wij ondersteunen u volledig in het gehele proces.
Wij vragen geen subsidie aan voor isolerende deuren en kozijnpanelen, omdat wij in de praktijk zien dat deze maatregelen bijna nooit aan de eisen van de overheid voldoen. Wel is je subsidieaanvraag 2-3 maanden extra vertraagd, wat niet de moeite meer is. Let ook op: Kozijnpanelen zijn isolerende panelen, niet de kozijnen zelf. Voor kozijnen kan je geen subsidie krijgen.
Uw ISDE subsidie kan u altijd geheel gratis checken. Wanneer we uw subsidie ontzorgen, dan vragen we daar 85 euro no-cure no-pay voor. Dit is het bedrag per subsidieaanvraag. Wanneer u eerder een warmtepomp heeft aangeschaft en later isolatie laat plaatsen, dan vragen voor deze aanvraag 85 euro, omdat wij een geheel nieuwe aanvraag met RVO moeten starten. Voor een isolatie subsidie aanvraag, vragen wij 85 euro.
Wij zijn een van de goedkoopste aanbieders in de markt, omdat wij werken met slimme software en een omgeving waarin u altijd de status van uw subsidie kan inzien.
Wij proberen zo min mogelijk van uw persoonsgegevens op te vragen. Alleen de noodzakelijke persoonsgegevens zoals uw BSN nummer en bankrekening vragen wij op, omdat deze gegevens noodzakelijk zijn om uw subsidieaanvraag in te dienen.
Wij werken volgens de AVG en u kan altijd meer informatie vinden in onze privacyverklaring.
Je kan het beste contact opnemen via de e-mail: vragen@simpelsubsidie.nl. De meest gestelde vragen kan je vinden in dit veelgestelde vragen overzicht. Bijna alle vragen die wij ontvangen staan al beantwoord in dit overzicht. Wij zijn een commercieel bedrijf, dus wil je je vraag direct aan de overheid stellen dan kan dat via DEW@RVO.nl. De contactgegevens van de overheid staan hier.
Wij streven er naar om je vragen binnen 1-3 werkdagen te beantwoorden. Aangezien wij een volledig digitaal bedrijf zijn is telefonisch contact niet mogelijk. Stuur daarom je vraag naar ons op per e-mail en je krijgt snel antwoord. Onze ervaring is dat alle vragen prima per email te beantwoorden zijn.
Wanneer u zelf uw subsidie aanvraagt, dan heeft u uw DigiD nodig. Daarbij moet u zich ook eenmalig registreren bij RVO om de subsidie aan te vragen.
Wanneer wij de ISDE subsidie voor u aanvragen, dan is uw DigiD niet nodig. Met de gegevens die wij verzamelen via ons systeem vragen wij de subsidie aan, dit voorkomt onnodig werk aan uw kant.
Wanneer je installatie of isolatie is geplaatst in 2021, dan heb je geen recht op de extra subsidie in 2022. De overheid kijkt naar de datum waarop de installatie of isolatie is geplaatst. Dit is vaak de datum op de factuur. Je komt in aanmerking voor extra ISDE subsidie in 2022 wanneer je apparaat of isolatie dat jaar ook is geplaatst.
Ja, je kan subsidie aanvragen als je een eigen bouwbedrijf hebt en zelf de isolatie plaatst bij je thuis. Van belang is wel dat er een verklaring vanuit je bedrijf is. Hierop moet je zetten wat voor isolatie er geplaatst is en de gegevens van je bedrijf.
U kan geen subsidie meer krijgen voor de aanschaf van een warmtepomp voor uw nieuwbouwwoning. In 2020 was het nog mogelijk gebruik te maken van de overgangsregeling. In 2021 zijn er geen mogelijkheden meer voor nieuwbouwsubsidie.
U komt in aanmerking voor de warmtepomp subsidie wanneer uw woning gebouwd is met een omgevingsvergunning die is afgegeven voor 1 juli 2018.
De warmtepomp meldcode is een KA nummer dat RVO gebruikt om te identificeren wat voor soort warmtepomp u heeft aangeschaft. Aan deze meldcode zit een subsidiebedrag vast. Via onze warmtepomp subsidietool kan u snel zoeken naar uw warmtepomp en zorgen wij ervoor dat u altijd de juiste meldcode gebruikt.
Wanneer uw warmtepomp niet op de apparatenlijst van RVO staat of te vinden is in onze tooling, dan kan u alsnog subsidie aanvragen. In dat geval raden we u aan de product- en technische beschrijving toe te sturen.
Met deze informatie kunnen we uw subsidieaanvraag alsnog regelen. U kan dit toesturen naar: info@simpelsubsidie.nl
Bent u een zakelijke aanvrager en wilt u van de ISDE subsidie gebruikmaken? Dan moet u de subsidie aanvragen voordat u de koopovereenkomst ondertekend. Bent u een particulier dan heeft u tot 12 maanden na de installatie nog de tijd de subsidie aan te vragen.
Het is mogelijk om als particulier voor meerdere warmtepompen en/of zonneboilers ISDE subsidie aan te vragen. U moet wel voldoen aan de voorwaarden. Die kan u altijd gratis checken via onze subsidietool.
Hou er rekening mee dat een lucht/lucht warmtepomp niet in aanmerking komt voor subsidie.
Je moet je subsidieaanvraag uiterlijk 12 maanden na het installeren van de warmtepomp/zonneboiler of plaatsing van de isolatie doen. Let op, als je apparaat of isolatie geplaatst is in 2021, dan krijg je ook het lagere subsidiebedrag.
Ja, je kan subsidie krijgen als je je oude warmtepomp vervangt. Stel je oude hybride warmtepomp of volledige elektrische systeem werkt niet meer naar behoren of je hebt meer vermogen nodig, dan kan je ook ISDE subsidie aanvragen.
Wij behandelen in principe geen subsidieaanvragen per post of e-mail, omdat dit vaak meer verwarring en vragen oplevert. Via onze website vragen we stap voor stap om de benodigde informatie. Kom je van een van onze partners en heb je hulp nodig, stuur ons dan een bericht op info@simpelsubsidie.nl. Dan kijken wat we voor je kunnen doen om toch subsidie aan te vragen.
Ja, als je warmtepomp wordt geinstalleerd in 2022, dan kan je extra subsidie krijgen. Is de warmtepomp geplaatst in 2021, dan kom je alleen in aanmerking voor het subsidiebedrag uit 2021. Zorg ervoor dat de installateur op de factuur een datum van installeren zet om vragen vanuit de overheid te voorkomen.
Je hebt 12 maanden ná het plaatsen van de installatie of isolatie de tijd om de ISDE subsidie aan te vragen. Heb je bijvoorbeeld een isolatiemaatregel genomen in 2020, dan ben je helaas te laat om nog subsidie te krijgen.
Wij verplichten een meldcode bij het subsidieaanvragen, omdat we anders de kwaliteit niet kunnen garanderen. Je kan wel altijd zelf de subsidieaanvraag doen zonder een meldcode, maar reken op 2-3 maanden vertraging en mogelijk een afgekeurde aanvraag. Het best is je factuur aan te passen, zodat er wel een meldcode op vermeldt staat of een verklaring door de aannemer op te laten stellen. Lees hieronder meer over waar je factuur aan moet voldoen:
Lees deze blog met alle informatie over hoe een goede factuur eruit ziet.
Je moet per maatregel waarvoor je subsidie aanvraagt een foto hebben gemaakt. Ben je dat vergeten, probeer dan alsnog een foto te maken hoe het er nu uitziet. Ook als je geen foto's hebt kan je bij ons de subsidieaanvraag doen, wij helpen je dan een goed alternatief te bedenken.
Het is geen probleem als u bijvoorbeeld in 2021 één isolatiemaatregel heeft genomen en in 2022 de tweede isolatiemaatregel. Belangrijk is wel dat u uiterlijk 12 maanden na uitvoeren van de eerste maatregel de subsidie aanvraagt.
Wanneer je een installatie in het buitenland koopt en laat installeren in Nederland, dan kan je hier gewoon subsidie op krijgen. Het is wel belangrijk dat er een meldcode van de warmtepomp of zonneboiler beschikbaar is.
Nee, helaas is er geen subsidie beschikbaar voor een lucht lucht warmtepomp of airco. De overheid stimuleert wel andere technieken zoals de hybride warmtepomp.
Nee, helaas kan u geen subsidie krijgen voor een zwembad warmtepomp. De subsidieregeling is alleen beschikbaar voor het duurzaam verwarmen van de woning.
Biomassaketel subsidie in 2021, is dat nog mogelijk? Tot 2020 was het mogelijk onder de ISDE regeling een subsidie aan te vragen voor de biomassaketel.
Onder de nieuwe ISDE regeling is het niet meer mogelijk biomassaketel subsidie aan te vragen. We zijn de mogelijkheden voor de zonneboiler en warmtepomp blijven bestaan.
Als u in 2021 één isolerende maatregel had uitgevoerd dan kwam u niet in aanmerking voor de ISDE subsidie. Gelukkig is de ISDE subsidie in 2022 versoepeld waardoor u mogelijk toch een kans maakt.
Wanneer u in 2022 uiterlijk 12 maanden ná het toepassen van uw eerste isolatiemaatregel nog een isolatiemaatregel toepast, aansluit op een warmtenet dan komt u in aanmerking voor subsidie. Dit klinkt ingewikkeld, maar via onze subsidietool kan u gemakkelijk checken of u in aanmerking komt.
Lees hier hoe een goede factuur van isolatie of glas eruit ziet, daarmee voorkomt u vertraging bij de subsidieaanvraag.
Uw uitbouw komt niet in aanmerking voor de isolatie subsidie (ISDE subsidie) in 2022. Alleen uw bestaande thermische schil komt in aanmerking voor deze regeling. Ook uw dakkapel komt niet in aanmerking voor deze isolatie subsidie. Alleen het al aanwezig glasoppervlak van vóór de renovatie komt in aanmerking voor subsidie, dus gaat u een schuifpui plaatsen ter vervanging van bijvoorbeeld een raam en deur, dan komt dat niet in aanmerking. Vervangt u een bestaande schuifpui, dan komt u wel in aanmerking voor de subsidie.
Nee, het is niet mogelijk om isolatie subsidie (ISDE subsidie) aan te vragen voor uw nieuwbouwwoning. Daarnaast kan u ook geen subsidie ontvangen voor uw uitbouw. Alleen de bestaande thermische schil komt in aanmerking voor de subsidieregeling.
Als particulier kan je warmtenet subsidie aanvragen wanneer u voldoet aan een aantal voorwaarden. U bent eigenaar van de woning, de warmtenet aansluiting wordt gerealiseerd door een warmtebedrijf, u levert bewijs dat de woning geheel van het aardgas af is en u heeft een leveringsovereenkomst met het warmtebedrijf.
Als VvE kan u ook in aanmerking komen voor de warmtenet subsidie. Als u allemaal een individuele cv-ketel heeft, dan kan u ook individueel subsidie aanvragen. Wanneer u een collectieve aansluiting heeft, dan doet u de aanvraag als VvE.
De apparatenlijst warmtepompen 2021 kan u inzien via onze warmtepomp subsidietool. Via dit systeem kan u snel uw warmtepomp vinden en het subsidiebedrag checken. U kan ook meer lezen over de apparatenlijst via dit blog.
Wanneer u de warmtepomp, zonneboiler of isolatie zelf plaatst, dan komt u niet in aanmerking voor ISDE subsidie.
U moet de producten laten installeren door een bouwinstallatiebedrijf om in aanmerking te komen voor de subsidie.
Ja, u kan voor meerdere warmtepompen, zonneboilers of isolatiemaatregelen subsidie aanvragen. In het geval van de warmtepomp of zonneboiler is het wel van belang dat u voor beide apparaten dan de factuur en een installatiebewijs meestuurt.
De hoeveelheid warmtepomp of zonneboiler subsidie die u kan ontvangen hangt af van het vermogen van uw apparaat. De warmtepomp subsidie is altijd minimaal 500 euro. Hoe hoger het vermogen (kW) van de warmtepomp hoe hoger het subsidiebedrag. Het maximale subsidiebedrag voor de warmtepomp is 8.500 euro, dit komt neer op 67 kW vermogen. Voor de zonneboiler werkt het hetzelfde. In de apparatenlijst wordt dit uitgedrukt in de hoeveelheid kWh jaaropbrengst de zonneboiler produceert.
Nee, u kan helaas als consument nog geen subsidie krijgen voor uw thuisbatterij. Als zakelijke partij kan u wel in aanmerking komen voor de EIA regeling. Dit geeft een netto voordeel van circa 10 procent op de aanschaf van uw batterij.
Nee, het is niet mogelijk om voor: vervangende nieuwbouw, uitbouw, opbouw of een dakkapel isolatie subsidie te ontvangen. De uitbreiding van de woning of toevoeging van een bouwdeel komen niet in aanmerking. Alleen isolatiemaatregelen binnen de bestaande thermische schil komen in aanmerking voor subsidie.
Alleen het al aanwezig glasoppervlak van vóór de renovatie komt in aanmerking voor subsidie, dus gaat u een schuifpui plaatsen ter vervanging van bijvoorbeeld een raam en deur, dan komt dat niet in aanmerking. Vervangt u een bestaande schuifpui, dan komt u wel in aanmerking voor de subsidie.
Ja, wanneer uw inpandinge garage deel uit gaat maken van de woning en een woonbestemming krijgt. De garage moet verwarmd zijn en alleen de buitengevel komt in aanmerking voor de subsidie.
Een inpandige garage grenst aan de rest van uw woning door een zijgevel en het plafond.
Wanneer u uw bestaande schuifpui gaat vervangen en daar komt HR++ of triple glas in, dan komt u in aanmerking voor subsidie. Wanneer u in de bestaande gevel een hele nieuwe schuifpui plaatst, dan komt deze uitbreiding niet in aanmerking voor de isolatie subsidie. Alleen het al aanwezig glasoppervlak van vóór de renovatie komt in aanmerking voor subsidie.
U ontvangt een e-mail met daarin de samenvatting van uw subsidieaanvraag. In deze e-mail staat ook een link waarmee u altijd uw subsidieaanvraag in de gaten kan houden. Wij dienen nu binnen 2 werkdagen uw subsidieaanvraag in, hier ontvangt u een bevestiging van. Daarna duurt het gemiddeld 8 weken voordat RVO de subsidieaanvraag afrond en het bedrag op uw rekening staat. Wij factureren achteraf en alleen bij een succesvolle subsidieaanvraag.
Wanneer het isolatiemateriaal dat u gebruikt heeft nog geen meldcode heeft gekregen van RVO, dan kan u alsnog zelf subsidie aanvragen. Het is wel belangrijk dat het materiaal aan de voorwaarden voldoet. Zo moet uw spouwmuurisolatie aan te minste 1,1 Rd-waarde voldoen en de rest van uw maatregelen aan tenminste 3,5 Rd-waarde. Zorg ervoor dat u voldoende informatie ontvangt van de aannemer. Denk bijvoorbeeld aan een productbeschrijving van het isolatiemateriaal en foto's. Wij nemen alleen subsidieaanvragen in behandeling met een meldcode, omdat u zonder een meldcode 2 tot 3 maanden langer moet wachten op een antwoord van de overheid.
Lees hier hoe een goede factuur van isolatie of glas eruit ziet, daarmee voorkomt u vertraging bij de subsidieaanvraag.
Nee, helaas kan je geen subsidie krijgen voor één isolatiemaatregel wanneer je dit combineert met zonnepanelen. Je moet altijd twee isolerende maatregelen uitvoeren of deze combineren met de aanschaf van een warmtepomp of zonneboiler om subsidie te krijgen.
Wij krijgen vaak de vraag van mensen die hun woning compleet gaan verbouwen. Bijvoorbeeld een oude boerderij naar een nieuw woonhuis. Bij zo'n grote verbouwing is het verstandig goed te checken of je in aanmerking komt voor de subsidie en hoe je die het beste kan aanvragen. Belangrijk is vooral dat je goede facturen krijgt van de aannemers. Daar moet specifiek op staan wat voor isolatie / glas is geplaatst, aantal m2 en het merk/type dat is geplaatst. In dit blog kan je alles lezen zodat je goed voorbereid ben voor de subsidieaanvraag.
Wij zijn een volledig digitaal bedrijf en proberen dan ook zoveel mogelijk van de vragen via onze software te beantwoorden. Bij vragen kan je het beste contact via de e-mail opnemen met ons: vragen@simpelsubsidie.nl. Onze ervaring is dat alle vragen per e-mail te beantwoorden zijn. Bijna alle antwoorden op vragen zijn te vinden in het 'meest gestelde vragen overzicht'. Wij zijn een commercieel bedrijf, dus wil je je vraag direct aan de overheid stellen dan kan dat via DEW@RVO.nl. De contactgegevens van de overheid staan hier.
Als je informatie wilt toevoegen aan je subsidieaanvraag, dan stuur je deze informatie aan ons door per e-mail: info@simpelsubsidie.nl. Je kan ook je subsidieaanvraag annuleren door ons een bericht per e-mail te sturen.
Helaas weet niet iedereen dat er foto's gemaakt moeten worden van het plaatsen van isolatie of glas om in aanmerking te komen voor de subsidie. Ben je dit vergeten? Dat is geen groot probleem. Zorg ervoor dat je zo goed als het kan nog foto's maakt van de isolatie, desnoods in de nieuwe situatie. Stuur deze foto's aan ons toe en wij zullen helpen met de aanvraag.
Voor de isolatie subsidie moet je tenministe twee maatregelen hebben genomen. Bijvoorbeeld vloer- en dakisolatie. Wij krijgen ook regelmatig de vraag of je meer dan twee maatregelen mag aanmelden voor de subsidie. Ja, dat mag. Je mag altijd voor meer dan twee maatregelen subsidie aanvragen. Let wel op dat je niet twee keer voor dezelfde maatregel subsidie mag aanvragen. Dus heb je dit jaar isolatieglas laten plaatsen, dan mag je daar niet nog een keer subsidie voor aanvragen.
Ja, je mag zelf isolatie materiaal kopen en daarna kan je daar subsidie voor aanvragen als het materiaal ook is geplaatst door aannemer/isolatiebedrijf. Je mag zelf niet het isolatiemateriaal plaatsen, dit moet altijd gedaan worden door een professional.
Wanneer uw subsidie is afgekeurd door de overheid is het mogelijk om een bezwaar in te dienen bij de overheid. Als wij u niet hebben geholpen met de subsidieaanvraag vanaf het begin, kunnen wij u niet helpen met het indienen van een bezwaar.
Je kan het beste contact opnemen via de e-mail: vragen@simpelsubsidie.nl. De meest gestelde vragen kan je vinden in dit veelgestelde vragen overzicht. Bijna alle vragen die wij ontvangen staan al beantwoord in dit overzicht. Wij zijn een commercieel bedrijf, dus wil je je vraag direct aan de overheid stellen dan kan dat via DEW@RVO.nl. De contactgegevens van de overheid staan hier.
Wij streven er naar om je vragen binnen 1-3 werkdagen te beantwoorden. Aangezien wij een volledig digitaal bedrijf zijn is telefonisch contact niet mogelijk. Stuur daarom je vraag naar ons op per e-mail en je krijgt snel antwoord. Onze ervaring is dat alle vragen prima per email te beantwoorden zijn.