FAQ

Veelgestelde vragen

Zoek hier uw vraag:

Waarom vragen jullie een hoger tarief om mijn aanvraag te regelen?

Het kan zijn dat we voor uw subsidieaanvraag een hoger tarief vragen. Dit heeft dan te maken met de omvang van de aanvraag en bijkomende complexiteit. Wij hebben gemerkt dat we aan grotere aanvragen meer tijd kwijt zijn, dus neemt ons systeem zo'n opslag automatisch mee.

Waar subsidie aanvragen voor warmtepomp?

Waar subsidie aanvragen voor warmtepomp? U kan de subsidie voor uw warmtepomp aanvragen via onze website. U heeft dan geen DigiD nodig en wij ondersteunen u volledig in het gehele proces. 

Waarom kan ik geen subsidie voor kozijnpanelen of isolerende deur bij jullie aanvragen?

Wij vragen geen subsidie aan voor isolerende deuren en kozijnpanelen, omdat wij in de praktijk zien dat deze maatregelen bijna nooit aan de eisen van de overheid voldoen. Wel is je subsidieaanvraag 2-3 maanden extra vertraagd, wat niet de moeite meer is. Let ook op: Kozijnpanelen zijn isolerende panelen, niet de kozijnen zelf. Voor kozijnen kan je geen subsidie krijgen.

Wat kost het om mijn subsidie aan te vragen?

Uw ISDE subsidie kan u altijd geheel gratis checken. Wanneer we uw subsidie ontzorgen, dan vragen we daar 85 euro no-cure no-pay voor. Dit is het bedrag per subsidieaanvraag. Wanneer u eerder een warmtepomp heeft aangeschaft en later isolatie laat plaatsen, dan vragen voor deze aanvraag 85 euro, omdat wij een geheel nieuwe aanvraag met RVO moeten starten. Voor een isolatie subsidie aanvraag, vragen wij 85 euro.

Wij zijn een van de goedkoopste aanbieders in de markt, omdat wij werken met slimme software en een omgeving waarin u altijd de status van uw subsidie kan inzien.

Waarom hebben jullie mijn BSN nummer en persoonsgegevens nodig?

Wij proberen zo min mogelijk van uw persoonsgegevens op te vragen. Alleen de noodzakelijke persoonsgegevens zoals uw BSN nummer en bankrekening vragen wij op, omdat deze gegevens noodzakelijk zijn om uw subsidieaanvraag in te dienen.
Wij werken volgens de AVG en u kan altijd meer informatie vinden in onze privacyverklaring

Ik heb een vraag, hoe kan ik contact opnemen?

Je kan het beste contact opnemen via de e-mail: vragen@simpelsubsidie.nl. De meest gestelde vragen kan je vinden in dit veelgestelde vragen overzicht. Bijna alle vragen die wij ontvangen staan al beantwoord in dit overzicht. Wij zijn een commercieel bedrijf, dus wil je je vraag direct aan de overheid stellen dan kan dat via DEW@RVO.nl. De contactgegevens van de overheid staan hier.

Wij streven er naar om je vragen binnen 1-3 werkdagen te beantwoorden. Aangezien wij een volledig digitaal bedrijf zijn is telefonisch contact niet mogelijk. Stuur daarom je vraag naar ons op per e-mail en je krijgt snel antwoord. Onze ervaring is dat alle vragen prima per email te beantwoorden zijn.

Is mijn DigiD noodzakelijk om subsidie aan te vragen?

Wanneer u zelf uw subsidie aanvraagt, dan heeft u uw DigiD nodig. Daarbij moet u zich ook eenmalig registreren bij RVO om de subsidie aan te vragen.
Wanneer wij de ISDE subsidie voor u aanvragen, dan is uw DigiD niet nodig. Met de gegevens die wij verzamelen via ons systeem vragen wij de subsidie aan, dit voorkomt onnodig werk aan uw kant.

Hoe kom ik in aanmerking voor extra subsidie in 2022?

Wanneer je installatie of isolatie is geplaatst in 2021, dan heb je geen recht op de extra subsidie in 2022. De overheid kijkt naar de datum waarop de installatie of isolatie is geplaatst. Dit is vaak de datum op de factuur. Je komt in aanmerking voor extra ISDE subsidie in 2022 wanneer je apparaat of isolatie dat jaar ook is geplaatst.

Ik heb een eigen bouwbedrijf (ZZP). Kan ik subsidie aanvragen voor isolatie of een warmtepomp?

Ja, je kan subsidie aanvragen als je een eigen bouwbedrijf hebt en zelf de isolatie plaatst bij je thuis. Van belang is wel dat er een verklaring vanuit je bedrijf is. Hierop moet je zetten wat voor isolatie er geplaatst is en de gegevens van je bedrijf.

Kan ik warmtepomp subsidie krijgen voor mijn nieuwbouwwoning?

U kan geen subsidie meer krijgen voor de aanschaf van een warmtepomp voor uw nieuwbouwwoning. In 2020 was het nog mogelijk gebruik te maken van de overgangsregeling. In 2021 zijn er geen mogelijkheden meer voor nieuwbouwsubsidie.
U komt in aanmerking voor de warmtepomp subsidie wanneer uw woning gebouwd is met een omgevingsvergunning die is afgegeven voor 1 juli 2018. 

Wat is een warmtepomp meldcode?

De warmtepomp meldcode is een KA nummer dat RVO gebruikt om te identificeren wat voor soort warmtepomp u heeft aangeschaft. Aan deze meldcode zit een subsidiebedrag vast. Via onze warmtepomp subsidietool kan u snel zoeken naar uw warmtepomp en zorgen wij ervoor dat u altijd de juiste meldcode gebruikt.

Mijn warmtepomp staat niet op de apparatenlijst, wat nu?

Wanneer uw warmtepomp niet op de apparatenlijst van RVO staat of te vinden is in onze tooling, dan kan u alsnog subsidie aanvragen. In dat geval raden we u aan de product- en technische beschrijving toe te sturen.

Met deze informatie kunnen we uw subsidieaanvraag alsnog regelen. U kan dit toesturen naar: info@simpelsubsidie.nl

Moet ik de koopovereenkomst ondertekenen voordat ik de warmtepomp of zonneboiler aanschaf?

Bent u een zakelijke aanvrager en wilt u van de zakelijke ISDE subsidie gebruikmaken? Dan moet u de subsidie aanvragen voordat u de koopovereenkomst ondertekend. Bent u een particulier dan heeft u tot 242 maanden na de installatie nog de tijd de subsidie aan te vragen.

Kan ik voor meerdere warmtepompen of zonneboilers subsidie aanvragen?

Het is mogelijk om als particulier voor meerdere warmtepompen en/of zonneboilers ISDE subsidie aan te vragen. U moet wel voldoen aan de voorwaarden. Die kan u altijd gratis checken via onze subsidietool.

 

Hou er rekening mee dat een lucht/lucht warmtepomp niet in aanmerking komt voor subsidie. 

Wanneer moet ik mijn subsidieaanvraag uiterlijk indienen?

Je moet je subsidieaanvraag uiterlijk 12 maanden na het installeren van de warmtepomp/zonneboiler of plaatsing van de isolatie doen. Let op, als je apparaat of isolatie geplaatst is in 2021, dan krijg je ook het lagere subsidiebedrag.

Kan ik subsidie krijgen als ik mijn oude warmtepomp vervang?

Ja, je kan subsidie krijgen als je je oude warmtepomp vervangt. Stel je oude hybride warmtepomp of volledige elektrische systeem werkt niet meer naar behoren of je hebt meer vermogen nodig, dan kan je ook ISDE subsidie aanvragen.

Ik kan online mijn subsidieaanvraag niet doen. Kunnen jullie mij helpen per post of email?

Wij behandelen in principe geen subsidieaanvragen per post of e-mail, omdat dit vaak meer verwarring en vragen oplevert. Via onze website vragen we stap voor stap om de benodigde informatie. Kom je van een van onze partners en heb je hulp nodig, stuur ons dan een bericht op info@simpelsubsidie.nl. Dan kijken wat we voor je kunnen doen om toch subsidie aan te vragen.

Kan ik extra subsidie krijgen op mijn hybride warmtepomp in 2022?

Ja, als je warmtepomp wordt geinstalleerd in 2022, dan kan je extra subsidie krijgen. Is de warmtepomp geplaatst in 2021, dan kom je alleen in aanmerking voor het subsidiebedrag uit 2021. Zorg ervoor dat de installateur op de factuur een datum van installeren zet om vragen vanuit de overheid te voorkomen.

Hoelang de tijd heb ik om ISDE subsidie aan te vragen?

Je hebt 12 maanden ná het plaatsen van de installatie of isolatie de tijd om de ISDE subsidie aan te vragen. Heb je bijvoorbeeld een isolatiemaatregel genomen in 2020, dan ben je helaas te laat om nog subsidie te krijgen.

Waarom is een meldcode verplicht?

Wij verplichten een meldcode bij het subsidieaanvragen, omdat we anders de kwaliteit niet kunnen garanderen. Je kan wel altijd zelf de subsidieaanvraag doen zonder een meldcode, maar reken op 2-3 maanden vertraging en mogelijk een afgekeurde aanvraag. Het best is je factuur aan te passen, zodat er wel een meldcode op vermeldt staat of een verklaring door de aannemer op te laten stellen. Lees hieronder meer over waar je factuur aan moet voldoen:

Lees deze blog met alle informatie over hoe een goede factuur eruit ziet.

Ik ben van plan een warmtepomp in het buitenland te kopen. Krijg ik ISDE subsidie in Nederland?

Wanneer je een installatie in het buitenland koopt en laat installeren in Nederland, dan kan je hier gewoon subsidie op krijgen. Het is wel belangrijk dat er een meldcode van de warmtepomp of zonneboiler beschikbaar is.

Kan ik subsidie krijgen voor een lucht lucht warmtepomp?

Nee, helaas is er geen subsidie beschikbaar voor een lucht lucht warmtepomp of airco. De overheid stimuleert wel andere technieken zoals de hybride warmtepomp.

Kan ik subsidie krijgen voor een zwembad warmtepomp?

Nee, helaas kan u geen subsidie krijgen voor een zwembad warmtepomp. De subsidieregeling is alleen beschikbaar voor het duurzaam verwarmen van de woning.

Zakelijk warmtepomp subsidie aanvragen

Je kan zakelijk subsidie aanvragen voor een warmtepomp of zonneboiler. Dit valt onder de zakelijke ISDE subsidie. Belangrijk is dat als je een zonneboiler of warmtepomp op het oog hebt je éérst de subsidieaanvraag al in werking zet. Nadat de warmtepomp is geplaatst en betaald kan je dan de subsidie laten 'vaststellen'.

Ik heb een vraag, hoe kan ik contact opnemen?

Je kan het beste contact opnemen via de e-mail: vragen@simpelsubsidie.nl. De meest gestelde vragen kan je vinden in dit veelgestelde vragen overzicht. Bijna alle vragen die wij ontvangen staan al beantwoord in dit overzicht. Wij zijn een commercieel bedrijf, dus wil je je vraag direct aan de overheid stellen dan kan dat via DEW@RVO.nl. De contactgegevens van de overheid staan hier.

Wij streven er naar om je vragen binnen 1-3 werkdagen te beantwoorden. Aangezien wij een volledig digitaal bedrijf zijn is telefonisch contact niet mogelijk. Stuur daarom je vraag naar ons op per e-mail en je krijgt snel antwoord. Onze ervaring is dat alle vragen prima per email te beantwoorden zijn.