FAQ

Veelgestelde vragen

Zoek hier uw vraag:

Mijn warmtepomp staat niet op de apparatenlijst, wat nu?

Wanneer uw warmtepomp niet op de apparatenlijst van RVO staat of te vinden is in onze tooling, dan kan u alsnog subsidie aanvragen. In dat geval raden we u aan de product- en technische beschrijving toe te sturen.

Met deze informatie kunnen we uw subsidieaanvraag alsnog regelen. U kan dit toesturen naar: info@simpelsubsidie.nl

Waar kan ik de ISDE apparatenlijst warmtepompen inzien?

De apparatenlijst warmtepompen 2021 kan u inzien via onze warmtepomp subsidietool. Via dit systeem kan u snel uw warmtepomp vinden en het subsidiebedrag checken. U kan ook meer lezen over de apparatenlijst via dit blog.

 

 

Ik heb in 2021 een energiebesparende maatregel uitgevoerd die nu niet meer op de subsidielijst staat, wat nu?

Wanneer u in 2021 één energiebesparende maatregel heeft uitgevoerd die nu niet meer in aanmerking komt voor subsidie, kan u dan alsnog subsidie aanvragen? 

Het korte antwoord is: Ja, dat kan. Belangrijk is dat u tot 12 maanden ná de uitvoering van deze eerste maatregel de subsidie aanvraagt. U kan dit dan combineren met een extra isolatiemaatregel, aansluiting op een warmtenet, warmtepomp of zonneboiler.

 

Wat is een warmtepomp meldcode?

De warmtepomp meldcode is een KA nummer dat RVO gebruikt om te identificeren wat voor soort warmtepomp u heeft aangeschaft. Aan deze meldcode zit een subsidiebedrag vast. Via onze warmtepomp subsidietool kan u snel zoeken naar uw warmtepomp en zorgen wij ervoor dat u altijd de juiste meldcode gebruikt.

Kan ik subsidie krijgen als ik mijn oude warmtepomp vervang?

Ja, je kan subsidie krijgen als je je oude warmtepomp vervangt. Stel je oude hybride warmtepomp of volledige elektrische systeem werkt niet meer naar behoren of je hebt meer vermogen nodig, dan kan je ook ISDE subsidie aanvragen.

Kan ik warmtepomp subsidie krijgen voor mijn nieuwbouwwoning?

U kan geen subsidie meer krijgen voor de aanschaf van een warmtepomp voor uw nieuwbouwwoning. In 2020 was het nog mogelijk gebruik te maken van de overgangsregeling. In 2021 zijn er geen mogelijkheden meer voor nieuwbouwsubsidie.
U komt in aanmerking voor de warmtepomp subsidie wanneer uw woning gebouwd is met een omgevingsvergunning die is afgegeven voor 1 juli 2018. 

Waar kan ik de ISDE apparatenlijst zonneboilers bekijken?

De ISDE apparatenlijst voor zonneboilers kan u gemakkelijk bekijken via onze subsidietooling. Met dit systeem heeft u in enkele stappen uw zonneboiler subsidie in beeld. 
Dit doet u door te zoeken naar de installatie of merk dat u op het oog hebt. Daarna berekent onze tool het juiste subsidiebedrag uit.

Wat bepaalt hoeveel warmtepomp of zonneboiler subsidie ik kan krijgen?

De hoeveelheid warmtepomp of zonneboiler subsidie die u kan ontvangen hangt af van het vermogen van uw apparaat. De warmtepomp subsidie is altijd minimaal 500 euro. Hoe hoger het vermogen (kW) van de warmtepomp hoe hoger het subsidiebedrag. Het maximale subsidiebedrag voor de warmtepomp is 8.500 euro, dit komt neer op 67 kW vermogen. Voor de zonneboiler werkt het hetzelfde. In de apparatenlijst wordt dit uitgedrukt in de hoeveelheid kWh jaaropbrengst de zonneboiler produceert.  

Wat is ISDE subsidie?

Wat is ISDE subsidie? De ISDE subsidie (Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing) helpt woningeigenaren om een tegoedkoming te krijgen wanneer een warmtepomp, zonneboiler of isolatie is toegepast. 

Ik ben een particuliere verhuurder, hoe vraag is ISDE subsidie aan?

Als particuliere verhuurder komt u ook in aanmerking voor een aantal maatregelen die onder de ISDE subsidie vallen. Zo kan u subsidie voor de plaatsing van een warmtepomp en zonneboiler aanvragen. Ook woningcorporaties komen hiervoor in aanmerking.

Voor de isolatiesubsidie komt u niet in aanmerking. Deze kan alleen benut worden door eigenaar bewoners. Voor de aansluiting op het warmtenet kan u gebruik maken van de SAH regeling.

Kan ik extra subsidie krijgen op mijn hybride warmtepomp in 2022?

Ja, als je warmtepomp wordt geinstalleerd in 2022, dan kan je extra subsidie krijgen. Is de warmtepomp geplaatst in 2021, dan kom je alleen in aanmerking voor het subsidiebedrag uit 2021. Zorg ervoor dat de installateur op de factuur een datum van installeren zet om vragen vanuit de overheid te voorkomen.

Ik heb een eigen bouwbedrijf (ZZP). Kan ik subsidie aanvragen voor isolatie of een warmtepomp?

Ja, je kan subsidie aanvragen als je een eigen bouwbedrijf hebt en zelf de isolatie plaatst bij je thuis. Van belang is wel dat er een verklaring vanuit je bedrijf is. Hierop moet je zetten wat voor isolatie er geplaatst is en de gegevens van je bedrijf.

Kan ik subsidie krijgen voor een lucht lucht warmtepomp?

Nee, helaas is er geen subsidie beschikbaar voor een lucht lucht warmtepomp of airco. De overheid stimuleert wel andere technieken zoals de hybride warmtepomp.

Kan ik subsidie krijgen voor een zwembad warmtepomp?

Nee, helaas kan u geen subsidie krijgen voor een zwembad warmtepomp. De subsidieregeling is alleen beschikbaar voor het duurzaam verwarmen van de woning.

Hoelang na installatie kan ik nog subsidie aanvragen?

U kan tot 12 maanden na de installatie van uw warmtepomp en zonneboiler subsidie aanvragen. Voor de isolatiesubsidie moet u uiterlijk 12 maanden ná de uitvoering van uw eerste isolatiemaatregel subsidie aanvragen.
Let op voor de warmtepompen en zonneboilers geldt dat u deze apparaten uiterlijk na 30 juni 2020 heeft laten installateren. U heeft alleen recht op de hogere subsidie in 2022 wanneer de isolatie of warmtepomp ook dat jaar geplaatst is.

Lees hier hoe een goede factuur van isolatie of glas eruit ziet, daarmee voorkomt u vertraging bij de subsidieaanvraag.

Wat is mijn isolatie meldcode?

Vanaf 2022 is het nodig om per isolatiemaatregel die u neemt de isolatie meldcode door te geven aan RVO. Met deze code kan de overheid zien wat voor soort isolatie u heeft gebruikt. Dit hangt ook samen met het subsidiebedrag dat u kan ontvangen.

Deze isolatie meldcode wordt vaak doorgegeven door uw aannemer of installateur. Via ons software kan u gemakkelijk deze voorwaarden controleren en isolatie subsidie snel aanvragen.

Moet ik de koopovereenkomst ondertekenen voordat ik de warmtepomp of zonneboiler aanschaf?

Bent u een zakelijke aanvrager en wilt u van de ISDE subsidie gebruikmaken? Dan moet u de subsidie aanvragen voordat u de koopovereenkomst ondertekend. Bent u een particulier dan heeft u tot 12 maanden na de installatie nog de tijd de subsidie aan te vragen.

Ik ga mijn woning uitbreiden met een dakkapel, nieuwe uitbouw of opbouw. Kan ik daar subsidie voor krijgen?

Nee, het is niet mogelijk om voor: vervangende nieuwbouw, uitbouw, opbouw of een dakkapel isolatie subsidie te ontvangen. De uitbreiding van de woning of toevoeging van een bouwdeel komen niet in aanmerking. Alleen isolatiemaatregelen binnen de bestaande thermische schil komen in aanmerking voor subsidie.

Alleen het al aanwezig glasoppervlak van vóór de renovatie komt in aanmerking voor subsidie, dus gaat u een schuifpui plaatsen ter vervanging van bijvoorbeeld een raam en deur, dan komt dat niet in aanmerking. Vervangt u een bestaande schuifpui, dan komt u wel in aanmerking voor de subsidie.

Hoe verloopt het verdere proces na mijn subsidieaanvraag?

U ontvangt een e-mail met daarin de samenvatting van uw subsidieaanvraag. In deze e-mail staat ook een link waarmee u altijd uw subsidieaanvraag in de gaten kan houden. Wij dienen nu binnen 2 werkdagen uw subsidieaanvraag in, hier ontvangt u een bevestiging van. Daarna duurt het gemiddeld 8 weken voordat RVO de subsidieaanvraag afrond en het bedrag op uw rekening staat. Wij factureren achteraf en alleen bij een succesvolle subsidieaanvraag.

Mijn informatie klopt niet, hoe geef ik dat door?

Heeft u wijzigingen voor uw subsidieaanvraag? Geef dat dan door via info@simpelsubsidie.nl. Wij pakken uw opmerkingen snel op en zorgen voor een volledige subsidieaanvraag. 

Wat moet er op mijn isolatie factuur staan?

We krijgen regelmatig de vraag wat er op een factuur voor isolatie of een verbouwing moet staan om subsidie aan te kunnen vragen. De factuur is het belangrijkste onderdeel van de subsidieaanvraag, zonder een goede factuur kan je geen subsidie krijgen. Toch zijn facturen van vooral glaspartijen en aannemers vaak onvolledig. Een goede factuur omvat: De meldcode van de isolatie of glas. Deze meldcode is een manier van de overheid om de kwaliteit van het materiaal te toetsen. Zonder meldcode kunnen wij geen subsidieaanvraag doen. Verder is het van belang dat het aantal m2 geplaatst isolatie en glas op de factuur staan met het merk/type erbij. Meer lezen? Lees dan ons blog over verbouwen met subsidie of de isolatie subsidie in 2022.

Lees deze blog met alle informatie over hoe een goede factuur eruit ziet.

Mijn aannemer of glaspartij wil de factuur niet aanpassen, hoe vraag ik dan subsidie aan?

Vaak zijn facturen van verbouwingen of isolerend glas onvoldoende duidelijk om subsidie mee aan te vragen. En na het betalen van de facturen, dan is het lastig om de aannemer of glaspartij om extra informatie te vragen. Het aanpassen van een factuur zou dan ook niet mogen volgens 'accountants'. Dit is niet correct. Het aanpassen van een factuur is mogelijk, maar deze moet dan gecrediteerd worden. Een gemakkelijkere optie is de aannemer of glasleverancier te laten verklaren per e-mail of in een officieel document: Hoeveel m2 glas/isolatie er is geplaatst, wat de meldcodes zijn. Het best is van te voren te eisen dat deze informatie op de factuur komt om gedoe aan de achterkant te voorkomen.

Alleen het al aanwezig glasoppervlak van vóór de renovatie komt in aanmerking voor subsidie, dus gaat u een schuifpui plaatsen ter vervanging van bijvoorbeeld een raam en deur, dan komt dat niet in aanmerking. Vervangt u een bestaande schuifpui, dan komt u wel in aanmerking voor de subsidie.

1. Hoe krijg je een goede factuur voor isolerend glas

2. Hoe krijg je een goede factuur voor isolatie

Help, ik ben vergeten om foto's te maken van de isolatie, wat nu?

Helaas weet niet iedereen dat er foto's gemaakt moeten worden van het plaatsen van isolatie of glas om in aanmerking te komen voor de subsidie. Ben je dit vergeten? Dat is geen groot probleem. Zorg ervoor dat je zo goed als het kan nog foto's maakt van de isolatie, desnoods in de nieuwe situatie. Stuur deze foto's aan ons toe en wij zullen helpen met de aanvraag.

Wat als de subsidiepot isolatie op is?

Wat gebeurt er als de subsidiepot isolatie op is? De kans is klein dat in 2022 de subsidiepot op isolatie op zal raken. Er zit veel geld in de pot. Mocht de subsidiepot voor isolatie opraken in 2022, dan komt er in 2023 weer geld beschikbaar. Je kan dan altijd 12 maanden na het plaatsen van de isolatie je subsidie aanvragen, dus ook in 2023.

Ik ben van plan een warmtepomp in het buitenland te kopen. Krijg is ISDE subsidie in Nederland?

Wanneer je een installatie in het buitenland koopt en laat installeren in Nederland, dan kan je hier gewoon subsidie op krijgen. Het is wel belangrijk dat er een meldcode van de warmtepomp of zonneboiler beschikbaar is.

Ik heb een vraag, hoe kan ik contact opnemen?

Je kan het beste contact opnemen via de e-mail: vragen@simpelsubsidie.nl. De meest gestelde vragen kan je vinden in dit veelgestelde vragen overzicht. Bijna alle vragen die wij ontvangen staan al beantwoord in dit overzicht. Wij zijn een commercieel bedrijf, dus wil je je vraag direct aan de overheid stellen dan kan dat via DEW@RVO.nl. De contactgegevens van de overheid staan hier.

Wij streven er naar om je vragen binnen 1-3 werkdagen te beantwoorden. Aangezien wij een volledig digitaal bedrijf zijn is telefonisch contact niet mogelijk. Stuur daarom je vraag naar ons op per e-mail en je krijgt snel antwoord. Onze ervaring is dat alle vragen prima per email te beantwoorden zijn.